image/svg+xml Ta mig upp

FFU:s återblick på 2004

Det har hänt massvis med saker inom spelvärlden under 2004, även om en hel del känns avlägset så kan det vara kul och intressant att se tillbaka på allt det som skedde föregående år. Detta är en artikel som täcker alla de stora sakerna som skett både på FFU och som FFU har uppmärksammat.

SPELVÄRLDEN I STORT

Om 2002 var året som de stationära konsolerna blev uppmärksammade så var 2004 det år då de bärbara konsolerna stod i centrum. Det var känt redan när 2004 började att Nintendo snart skulle utannonsera en ny bärbar konsol, troligtvis en ny konsol i Game Boy-serien, så blev dock inte fallet. Nintendo utannonserade en separat bärbar konsol som inte skulle konkurrera med GBA (enligt Nintendo). Maskinen skulle bli revolutionerande med dess två skärmar och med en touch screen som skulle möjliggöra nyare och roligare sätt att spela på. Strax därefter kom rykten om att Sony skulle börja konkurrera med Nintendo även på denna del av marknaden, snart blev det officiellt. På E3 samma år visades båda konsolerna upp och vad de kunde prestera. Spelpress världen över blev fascinerade över de två små maskinerna, PSP för dess enorma prestanda och DS för dess nytänkande.

Ett konsolkrig har nog aldrig börjat så tidigt som det här bärbara, de två företagen har kritiserat varandra ohejdbart (något som är helt olikt Nintendo). Vi har fått sett prissänkningar innan de ens har släppts (PSP blev faktiskt så billigt så att det är dyrare för Sony att tillverka den än vad de säljer den för), hycklande, byte av design och mycket mer, allt detta tack vare en konkurrens som lönar oss spelare. De två konsolerna har båda släppts i Japan, medan bara DS har släppts i USA och ingen av dem här i Europa. Hittills leder DS med omkring 700 000 exemplar, men kriget fortsätter även under det här året.

Filmatisering av spel kanske inte är det populäraste bland oss spelintresserade, därför har 2004 på ett sätt varit något av ett sorgeår. Det utannonserades mängder med filmer och en del letade sig till och med upp på bioduken under årets gång. Vi fick se både Alien VS. Predator, vilket var en stor besvikelse för många som spelat spelet, Resident Evil 2: Apocalypse vilket blev lite av en uppryckning om man ser till hur dålig den första var. Devil May Cry, Metroid, Mortal Combat (igen) och många fler spel har det utannonserats att det ska göras film på och när självaste Nintendo går så långt att de skapar en egen filmstudio i Hollywood, ja då har det nästan gått för långt.

SPELEN

Även om Final Fantasy Tactics Advance släpptes till Game Boy Advance redan 2003 så känns det som att 2004 var det året då Nintendo och Square Enix verkligen återförenades. Detta då det fantastiska spelet Final Fantasy Crystal Chronicles släpptes till Gamecube under 2004. Hela Crystal Chronicles har en sagolik stämning över sig, allt detta skapat av härlig musik, den snyggaste grafiken som Square Enix gjort hittills, underbara miljöer och en väldigt lättsam handling.

Men detta var inte det enda Square Enix-spelet till en Nintendo-konsol. Nej det blev en konvertering på det allra första mana spelet (inte Secret of Mana utan ett som kom tidigare) till Game Boy Advance. Spelet blev kallat Sword of Mana och blev ett av de snyggaste spelen till konsolen. Även om det kanske var det enda som var riktigt bra med spelet.

2004 var ett år då Square Enix spred sina spel till en mängd olika konsoler. Men det var inte enbart till konsoler, nej även PC. Under september kom nämligen Final Fantasy XI och alla dess expansioner äntligen till Europa. Äntligen fick även vi européer vara med och spela detta gigantiska Online-spel, äntligen ett FF som aldrig tar slut.

Gillar du drakar? Då kom Square Enix med det perfekta spelet för dig under 2004, jag syftar då på Drakengard. Ett spel där du var tvungen att rädda din syster, men till detta behöver du en drakes hjälp. Något som dock kostar något, i Kymes (hjälten) fall rör det sig om hans röst. Ett fantastiskt spel där kritikernas åsikter glider isär.

2004 blev det år då Square Enix gjorde det jobbigare att snabbt veta hur många FF som kommit ut. Innan Square Enix kom till Nintendo var det ”bara” de till tio, Tactics, Mystic Quest och tre Legends-spel. Efter så var det två till, och för att göra det ännu krångligare så slänger de ut en uppföljare av tian till Playstation 2. Final Fantasy X-2 var ett spel med stora förväntningar, tyvärr fyllde det långt ifrån upp dessa förväntningar. Vad ni på FFU än säger så tycker jag inte att X-2 förtjänar platsen som det bästa Square Enix spelet under 2004. Jag vet inte om det beror på att ni inte spelat de andra, men inse: X-2 är långt ifrån så bra som det kunde ha varit.

I början av 2004 såg Game Boy Advance lite snett mot Playstation. Det är ju nämligen så att GBA är den maskin man ska konvertera till, inte till Playstation. GBA krävde då att de också skulle få en konvertering av Final Fantasy I och II. Okej tänkte väl Square Enix och lade till lite smått och gott så att GBA skulle känna sig speciell. Och i slutet av året kom Final Fantasy I & II: Dawn of the Soul, en konvertering av de två första spelen plus en hel del nya tillägg.

Star Ocean: Till the End of Time släpptes äntligen här i Europa och äntligen slapp jag mon kompis ständiga tjat om spelet. Spelet har, som sin föregångare, ett väldigt interaktivt stridsystem. Fansen världen över blev äntligen tysta och drog ner rullgardinerna och började spela.

NYHETERNA

Det har hänt mycket under hela 2004 och det har känts som att vi skribenter har fått ligga i för att hänga med. Men den kanske största och tråkigaste nyheten (man kanske ska säga nyheterna) var att skaparen av Final Fantasy Hironobu Sakaguchi, och kompositör till i stort sett alla FF-spel: Nobuo Uematsu, slutade på Square Enix. Detta var en händelse som många FF-fans sörjde över, men nu har de flesta kommit över det och ser fram emot de nya spelen Sakaguchis nya företag Mist Walker kan erbjuda.

Något inte riktigt lika negativt, om än lite uttjatat, är allt som Square Enix under året har bestämt sig för att utveckla runt omkring Final Fantasy VII. Filmen Advent Children var förvisso redan utannonserad, men under föregående års gång har vi fått se nya titlar runt omkring FFVII utannonseras. Vi får bland annat se en Devil May Cry-version, men med Vincent istället för Dante. Japaner som inte kan slita sig från FFVII:s underbara värld blev glada när de fick veta att Before Crisis skulle komma, ett mobilspel som utspelar sig innan Cloud lekte transvestit i FFVII.

Square Enix invaderar Europa hade vi på FFU som headline ett bra tag under sommaren. Det hela rörde sig om att Square Enix Ltd. fick en ny chef. Denne var med i en intervju där han bland annat sade att det inte vore en omöjlighet att börja utveckla spel i Europa. Han skulle även försöka förkorta tiden vi fick vänta på spelen här i Europa och se till så att vi fick så många spel som möjligt.

2004 var det år då vi äntligen fick se bilder från spel på nästa generations konsoler, även om de inte var så häpnadsväckande som man kanske kunde ha hoppats, så var det ändå kul att se. Under året så bekräftade de tre stora konsoltillverkarna, Nintendo, Microsoft och Sony, att de kommer att visa upp sin nästa konsol på E3 det här året.

Förseningar är något som vi nästan alltid drabbas av, så även i år. Advent Children skulle ha släppts i somras, men istället släpps filmen i Japan någon gång vid kommande sommaren. Detsamma gäller Final Fantasy XII, som skulle ha släppts i år i Japan, men som nu skjutits fram.

Fans som tillverkar konverteringar av spel, har blivit lite vanligare på sistone. Chrono Trigger var ett sådant spel och höll på att bli konverterat av en grupp fans av spelet. Square Enix hade dock vaknat på fel sida när de fick reda på detta och satte genast stopp för projektet, olyckligt nog.

Nya spel har inte varit någonting ovanligt på sistone. Det har utannonserats mängder av nya spel under årets gång, allt från uppföljare till helt nya titlar. På listan har vi på senare tid fått upp spel som Code Age och Drakengard 2. Men tidigare under året har vi också fått se en rad utannonseringar, som Before Crisis, Dirge of Cerberus, Dawn of the Souls och en hel del till.

FINAL FANTASY UNIVERSE

Tiden här på FFU under föregående år har varit väldigt rolig och trivsam. Mycket av detta kan jag (och antagligen en hel del till) tacka Bobby för. Det är dels tack vare honom som sidan ens finns, men det är också han som tagit sig tiden att fixa till version 3 av både nyhetssidan och communityn. Detta är kanske den allra största förbättringen på den här sidan under 2004. Vi har även fått ytterligare en adress: finalfantasy.nu. Vi får inte heller glömma bort våra RSS-kanaler som enkelt och smidigt garanterar att ingen missar våra dagliga uppdateringar och nyheter. En mängd olika sektorer har även dykt upp till nya och gamla spel, där Bobby fått stor hjälp av flitiga besökare som skrivit innehåll – dessa förtjänar ett stort tack.

Skribenterna på FFU har strömmat in under det förra året, egentligen är det bara Bobby av alla skribenter som är från föregående år (Christian har i för sig varit skribent tidigare, men har haft ett uppehåll, så han räknas som ny). Tyvärr har två skribenter även lämnat ”kåren” under året, jag pratar då om föredetta chefsskribenten Markus Karman och en av de flitigaste skribenterna, nämligen Pedram Nasouri. Hursomhelst så vill jag vara lite skrytsam och påstå att FFU inte skulle vara alls särskilt mycket utan oss skribenter. För att fortsätta med skrytet, så gillar jag en sak som jag själv fått igång på nyhetsforumet, som länge varit rätt stelt, vilket är att det äntligen kommit lite debatt, efter mina artiklar.

Detta var allt jag hade att säga om föregående år och jag kan väl bara önska er en god fortsättning på resten av året och själv hoppas jag på mängder med nya och roliga spelnyheter och att Advent Children blir lika bra som den verkar. Samtidigt kan ni njuta av en rykande färsk ny version av Communityn som ger den ett efterlängtad ansiktslyft. Vi ser också en mängd uppdateringar på våra olika spelsektorer samt att nya tillkommer.