image/svg+xml Ta mig upp

Drakengard -flyg drake och slåss

Vi här på FFU kanske förknippar Square Enix som ett företag som endast producerar rollspel (även kallade RPG-spel). Nu har dock en av deras producenter, Yasuhito Watanabe, bestämt sig för att låta oss förknippa Square Enix med något annat, inte enbart RPG-spel. Något han dock fortfarande vill ha förknippat med Square Enix är en makalös historia. Allt detta kom till ytan på Tokyo Game Show 2003. Men ändå har det inte skrivits något om det här på FFU, nåväl här kommer en djupgranskning av spelet, plus lite bilder.

Watanabe har bestämt sig för att i detta action äventyr låna en hel del från vår mytologi, den nordiska, men även en del från den keltiska mytologin. Detta kanske hörs på namnet drakengard, vilket i alla fall får mig att tänka på drakgård, eller?

Som jag nämnde så är det inte den simplaste historien som finns inom spelvärlden. Även om den faktiskt inte verkar allt för komplicerad heller för den delen. Men källan säger att den är mer komplicerad än vad som nämns, vi får väl helt enkelt se lite senare. Det som nämns är i alla fall att världen består av två riken, imperiet och konfederationen. Dessa två infinner sig i krig med varandra. Imperiet använder sig av vilda monster som de släpper ut mot konfederationen, för att vinna kriget, det är som man säger, allt är tillåtet i krig. Men för att kontrollera dessa monster behöver de den unga kvinnan Furiae, som då är väktaren över låsanordning som tyglar ondskan. För att i sin tur kunna kontrollera denna unga kvinna så håller imperiet henne tillfångatagen. Det är här huvudpersonen, Kaimus, kommer in i bilden, ty detta är hans syster, och självklart vill han rädda henne. Och som sagt så ska det bli krångligare.

För att ens ha en chans mot imperiets makter så måste Kaimus ingå en överenskommelse med drakarna. Men för att få något så måste du även offra något, i detta fall råkar det vara Kaimus mänsklighet. Han bli bara av med fler och fler förmågor, bl.a. talförmågan och för varje förmåga dyker ett tecken upp som visar detta, t.ex. ett märke på tungan.

Drakengard började faktiskt skapas innan fusionen av Square och Enix, detta var utav den sist nämnda utav parterna. Det är detta som gör det ännu svårare att tro att det inte är något RPG. Detta för att Square har ju trots allt gjort annat än RPG, Enix däremot har nästan jämt enbart satsat på RPG-spel. Nu bryts dock den trenden, då detta är en blandning av shoot ’em up och action. Detta går till på ett sånt sätt att spelet är uppbyggt i tre stycken olika lägen, varav två är när Kaimus sitter på en drake och det tredje läget är på marken till fots. Det första av de två lägena på draken bygger på att du flyger runt väldigt fritt, men det andra innebär i stället att du flyger en slags bana. Men även när du är till fots så kan du få hjälp av draken, vilket kan behövas, då det är alla mot dig, på samma gång! Något som väl är verkligt men ganska jobbigt är att du inte kan kalla på draken i trånga utrymmen så som hus, grottor o.s.v. Alla dessa olika spelsätt sprids ut över hela 13 olika uppdrag.

Till slut vill jag säga att källan tyckte kontrollen var väldigt bra och han tyckte man kände sig väldigt mäktig med en drake vid sin sida, vilket man väl kan förstå. Något som jag dock vill anmärka på är grafiken, som är långt ifrån t.ex. FFX och andra Square Enix spel som faktiskt brukar hålla väldigt hög grafisk kvalitet. Men det är trots detta som även jag ser fram emot det här spelet väldigt mycket.

Bilder:
Slåss till mark, observera livsmätarna på fienden och radrn uppe till höger Mystiskt landskap. Lägg märker till det siktet. Lite snack. Fula små varelser, lägg märke till exp. Draken fastkedjad, problemo. Vart är draken när man som mest behöver den?

Källor: Super PLAY, www.gamers.com