image/svg+xml Ta mig upp

Famitsu intervjuar kitase

Final Fantasy XIII

Journalist = J
Kitase = K

J: Tll att börja med, vi skulle vilja veta hur det föregående året var.
K: Jag fick uppgiften att arbeta med Sigma Harmonics och Final Fantasy Dissida, båda två bärbara spel.

J: Vad var din syn på spelindustrin generellt föregående år?
K: Jag måste nämna bärbara spel på denna fråga också, det känns som att portabla spelmaskiner blev mer vanligt förra året. Innan DS släpptes på marknaden så fick man underliga blickar om man spelade portabelt utomhus. Nu är det en helt normal sak och man ser folk överallt med en DS och PSP.

J: Har ni planer på att inkludera nedladdnigsbart material till några av spelen ni själv arbetar med herr Kitase?
K: Jag vet inte, haha. Till exempel är det svårt att med en typ av spel som Final Fantasy XIII lägga till nya grejer under tidens gång. Allt måste vara med från början. Om vi gör upp planer på något nedladdningsbart, så blir det nog ett helt eget spel skulle jag tro.

J: Hur tror du att detta år kommer att se ut för dig personligen?
K: Detta är året då arbetet med Final Fantasy XIII närmar sig sitt slut. Jag vill även se att PlayStation 3 vinner lite mark på sina konkurrenter. Nu till våren kommer demot på Final Fantasy XIII ut. Om vi kan hjälpa till med det vore det trevligt.

J: Vad behövs för att en hårdvara ska hänga med?
K: Naturligtvis, skulle intressanta och roliga spel få spelare att tänka “Jag vill spela de där spelen”.

J: Om det där spelet var Final Fantasy XIII, vore det väl mycket kul?
K: Självklart. Om Final Fantasy XIII är en anledning till att folk vill köpa en PlayStation 3, så skulle jag bli väldigt glad. Fram till nu har vi mestadels visat förrenderade bilder. Nu, när vi är framme vid 2009, kommer det att bli mer bilder från själva spelet. I demot som kommer snart, vill jag visa den slutgiltiga formen för Final Fantasy XIII och bitvis bygga vidare på spelet därifrån.

J: I vilken utsträckning kommer vi att få spela i demot?
K: Det är fortfarande en hel del tid innan spelet släpps. Demot kommer att visa grunden för hur spelet fungerar. Jag tror ändå att man kommer att få uppleva känslan av “det nya Final Fantasy på
PlayStation 3″. För all del, prova det när det kommer.

J: Året 2009 verkar ha mycket fokus på Final Fantasy XIII.
K: 3rd Birthday och Agito XIII utvecklas samtidigt som Final Fantasy XIII, men som du säger ligger vårt största fokus på Final Fantasy XIII. Hela arbetet är väldigt storskaligt och det kommer att ta kommer att ta mer tid. Men det känns som att grundstommen av spelet är klar och vi kan se att färdigställandet ändå börjat närma sig sitt slut.

J: 2009 verkar bli väldigt hektiskt?
K: Att lägga grunden för Final Fantasy XIII tog väldigt lång tid. Det här året ska vi visa upp vad vi har åstadkommit. Vi kommer att promota spelet, även om allmänheten inte har inte Xbhyw1845 har fått se allt för mycket. Det är dags att även de får se vad vi har hållt på med.

Källor: www.finalfantasy-xiii.net