image/svg+xml Ta mig upp

Final Fantasy X demot, recension

Spelets Logo Jag öppnade min sprillans nya PlayStation2 för att få spela Final Fantasy X, för första gången. Denna artikel är en inblick i demon av detta spel.

Den ovana PS2-logon kommer fram i ett svep. Min nya konsol visar en välkänd logo sedan, Squaresoft’s logotyp och sedan får jag se ett glödande märke som Tidus har i sitt halsband och spelet kan börja…

En vacker video visar en Blitzball, ett trollspö och ett svärd och går sedan över kullen där gänget sitter vid en fin liten brasa medan den otroligt vackra melodin “To Zanarkad” spelas upp. Gänget heter Wakka, Lulu, Rikku, Kimahri Renso, Yuna och Tidus. Tidus lämnar gruppen och man ser plötsligt hur lik Tidus är Squall från FF8, fast utan ett snitt längs näsan och lite olika kläder. Mycket snyggt kommer den vackra logon fram bredvid honom. (du ser den ovan) Medan filmen har varat har man dessutom fått veta vilka som har gjort spelet, och min favorit är naturligtvis Nobuo Uematsu.

Nu får du välja vilken del av demon du vill spela. Valet är mellan Zanarkad eller Besaid Island. Jag ska skriva om dem båda. Vi börjar med Zanarkad tycker jag.

Zanarkad
Introt -Förstora Musiken är lugn för ett tag. Tidus ser mycket våt ut. Och helt plötsligt får vi höra ett stycke som annars aldrig skulle passa in i ett Final Fantasy, inte ens ff7 eller ff8 dock i ff10. För första gången i våra liv får vi se en Blitzball-match. Publiken är vild inför tävlingen och spelet (matchen) börjar. Matchen är hård och brutal. Vissa spelare kastas till och med ut från planen. Plötsligt kommer det en riktigt stor våg och förstör staden Zanarkad. Tidus klarar sin med näppe. En lång, röd man med solglasögon berättar för Tidus om ett stort vattenklot som kallas Sin. Auron, mannen i rött, ger Tidus ett svärd eftersom det nalkas strid. Och till skillnad från andra Final Fantasy-hjältar, vet han inte hur man hanterar ett svärd trots att hans far, Jecht, var mycket skicklig med det. Och nu får du äntligen börja strida på ett helt nytt sätt. I stället för att allt ska ändras, stannar bilden kvar och man är beredd att strida till tusen. Man har nu dessutom tagit bort hela ATB (Active Time Battle) så att allt ska gå mycket snabbare. Efter mycket ståhej åker du upp i vattenklotet, eller vad det nu är, och demon är slut.

Besaid Island
Här är det bara att springa, men plötsligt kommer det ett stort blått monster som attackerar Tidus. Detta monster kan något som Freya kunde i FF9, kommandot “Jump”. Efter en stunds strid berättar Wakka att monstret heter Kimahri Renso och att han är ledaren för Renso stammen. Han är en beskyddare till Yuna. Springer man vidare kommer man att få vara med om sin första ordentliga strider med olika karaktärer. Alla har de olika vapen som till exempel svärd (Tidus), stav (Yuna), blitzball (Wakka), spjut (Kimhari) och nalle (Lulu). Under strid kan man nu också byta karaktär, vapen eller rustning (mitt under striden!) De har också olika färdigheter. Yuna är en “summoner”, alltså en “åkallare”, Wakka har kraften att kunna kasta och Tidus kan attackera med ditt stora svärd som han fått av sin far, Jecht, eller “sin gamla man”. Lulu har Vivis jobb som svartmagiker. Efter en massa springande och en massa strider kommer du till en strand. Här finns det lite skojiga saker man kan göra. Om man till exempel springer längre och längre ut i vattnet kommer Tidus att simma. Om man snackar med den gamla damen som står närmast bron får man en ring av henne. Och om du tittar längre bort på stranden kommer du att hitta en kista. Öppna den så kommer du få två Antidote för att du är så duktig. När du har skojat klart kan du gå på båten och vinka till alla som gråter på bryggan. En rolig sak att göra här är att ställa sig framför Yuna när hon bugar och säger hej då, detta ser lite komiskt ut eftersom det ser ut som att hon säger hej då till Tidus, till dig. Slut på demon.

En strid -Förstora I Final Fantasy X finns det gamla och nya saker. Något som kanske anses nytt är ju att man inte har med ATB utan allt baseras på ett slags tur-ordnings-system där en lista visar i vilken ordning alla får slåss. SÅ man behöver aldrig stressa på sina attacker. Man hade inte med ATB i de första Final Fantasy, så det är inget nytt, men ändå. Vissa kommandon finns kvar. Detta är till exempel “Item”, “Blk Mgk”, “Summon” och “Attack”. Det som har funnits med länge är de goda krafter som hjälper en strid. I Final Fantasy 6 kallades de Espers, i FF7 kallades de Summons, i åttan Guardian Forces, i nian Eidolons (som jag gillar bäst) och nu i FF10 kallas de för Aeons. Det som är helt nytt är att när man har åkallat dessa får man utföra kommandon med dem i stället för att de försvinner efter en attack. Detta är mycket bra tycker jag.

En annan ny sak är “Overdrive”. Om det står det över menyn ska man klicka åt vänster med sin Dual Shock 2. Sedan får man knappa in en kod. Om man hinner alla, för det går på tid, kommer det att stå “Great” och attacken kommer att göra mycket större skada än vad det annars skulle göra. Detta var Aurons “overdrive”. Tidus’ förstod jag aldrig. Men jag tror att man skulle trycka in när en liten grej var precis i mitten för bättre träffsäkerhet. Detta med “Overdrive” kan förknippas med Limit Breaks (ff7 och ff8) och trance mode (ff9).

Då man åter bara är tre personer i spelet, till skillnad från fyra i FF9, så kompenseras detta dock väldigt bra med den nya “Tag-tekniken” i striden. Då det är någons tur så kan denna själva hoppa ut från striden och en annan av dina kompisar kan hoppa in i striden. På så sätt kan din Summoner gömma sig ett tag och du kan köra bara med såna som är starka på slåss. Om de skadas kan du kalla in en magiker som helar den och som sen drar sig tillbaka. Och äär striden för svår så kan du kalla in Yuna så kan hon avsluta striden med en Aeon. Denna lilla detalj ökar djupet, och strategin i spelet. Man tänker lite mer i striderna. Och detta kombinerat med att man kan se i vilken ordning alla får slåss är ganska så bra faktiskt. Trots att man saknar det gamla hederliga ATB med helst fyra personer i varje strid. [Webmasters tillägg]

Musiken är helt ny. Battle Theme har aldrig varit mer annorlunda än denna gången. Det finns kvar lite av Fanfare men det är inte mycket. Men en melodi som är mycket välkommen till mitt öra är Suteki da Ne, eller “Isn’t Beautiful?” som den heter på engelska. En version av denna kan man höra när man går på båten i slutet av demon Besaid Island. Och musiken som spelas medan man spelar Blitzball på demon Zanarkad är ljuvlig om man gillar hårdrock, men avskyvärd om man hatar denna sortens musik. När det gäller vanlig musik när man springer omkring har Uematsu gjort mycket bra ifrån sig. Låten som spelas medan man slåss i Zanarkad är riktigt tuff och passar utmärkt in med tanke på vad som händer just då. Och melodin som spelas under Besaid Island är riktigt underbar!! Man skulle faktiskt kunna tro att Nobuo Uematsu är fullkomlig när det gäller musik.

Man kan säga mycket om Final Fantasy X. Som till exempel att “det kommer att bli en flopp” men enligt min mening tror jag att Final Fantasy X kan bli det största spelet vi någonsin spelat eftersom det har allt: ondska, kärlek, vacker musik, otrolig grafik och en bra story. Säg vad du vill om detta mästerverk, jag kommer fortfarande att gilla det!