image/svg+xml Ta mig upp

Final Fantasy XIII – nya spekulationer

Final Fantasy XIII

Till alla er som börjat tappa hoppet och tvivlar på att Square Enix börjat gå vilse när det gäller Final Fantasy, läs denna nya information. I en massiv exklusiv artikel skriver Famitsu om Final Fantasy XIII, och försöker gå på djupet kring bl.a. stridssystemet. Spelet är, som redan känt, planerat att släppas till Playstation 3. Dock hävdar Famitsu att Final Fantasy XIII utvecklades till Playstation 2 under tiden som man visade upp teknikdemot som innefattade Final Fantasy VIIs intro i fjol. Man bestämde sig dock senare för att flytta utvecklingen över till Playstation 3.

Trots att man inte vet alltför mycket om Final Fantasy XIIIs stridssystem vid det här laget, har Famitsu skrivit och spekulerat kring hur systemet kan fungera. Längst ner på skärmen (om man tittar på bilderna från spelet), ser man klart och tydligt något som kallas för “ATB Cost”. Detta för direkt tankarna till en möjlighet att återbringa det gamla goda ATB (Active Time Battle) -systemet. Utgår man från spelets trailer pekar detta på att varje kommando som spelaren utför kostar ATB Cost-poäng.

Bredvid ATB-poängmätaren kan man läsa att det står “Lightning”. Famitsu menar att detta faktiskt kan vara huvudpersonens namn, något som jag betvivlar. Tittar vi sedan på den cirkelformade mätaren i det övre högra hörnet, verkar det vara en mätare som gör att huvudpersonen kan göra så att allt går i slow motion. Overlock-status benämns det, och det ska slöa ner allt på skärmen, förutom huvudpersonen. Dock sägs det att denna funktion också skall ha sina nackdelar, då den kvinnliga huvudpersonens vapen är en pistol och ett svärd. Därmed tvingas huvudpersonen välja mellan dessa två möjligheter, beroende på situationen. Observera att denna information endast är spekulationer, men kan mycket väl stämma.

Ett releasedatum för Final Fantasy XIII i Japan är ännu inte känt.

Källor: www.squareinsider.com