image/svg+xml Ta mig upp

Information angående sonys nya konsol, PSP

Baksidan av PSPFramsidan av PSP

Och här har vi en UMD skiva

Man kan säga att allting egentligen började med att Sony överhuvudtaget gav sig in på konsol marknaden. Där tog de det första steget emot att försöka slå ut Nintendo. Nu, lite mer än tio år senare så är det Sony som leder på den stationära konsolmarknaden, de har lyckats, de har lyckats ta bort tronen och kronan från Nintendo. Visst Nintendo är fortfarande med ganska bra, särskilt på hemmaplan, i Japan.

Men tänk, tänk om det hade funnits allvarliga konkurrenter på hela konsolmarknaden, tänk om det fanns något som kunde konkurrera med Game Boy konsolerna, vad hade hänt då? Ja en sak är i alla fall säker, Nintendo hade varit helt annorlunda, kanske hade de gått samma väg som Sega, att helt enkelt bli tredjeparts tillverkare, åt Sony eller Microsoft. Men än så länga har detta inte hänt, längs den långa vägen har det kommit många konkurrenter, Game Gear, Lynx, N-gage med flera, men de har varit långt ifrån att lyckas. I november beräknas nästa hot komma till Japan och eventuellt även USA, vi i Europa får dock vänta till mars nästa år. Det nya hotet kallas för Playstation portable, eller kort och gott för PSP. Den här gången är det Sony som har kommit för att slutföra planen, att putta ner Nintendo från tronen helt och hållet.

Man tycker egentligen att Nintendo borde ha lärt sig sitt misstag, med tanke på hur lätt de släppte in Sony förut. Jag tror nästan att de har det, för som svar på detta har de börjat utveckla Nintendo DS (double screen) som svar på PSP. De säger dock att vi har missuppfattat hela situationen, de säger att det bara är bra med konkurrens (vilket väl är rätt) och att de kommer att jobba sida vid sida med Sony, att de både två kan lära sig av varandras teknik för att uppdatera sina egna maskiner. Då är frågan, ser inte Nintendo vad Sony verkligen vill? Ser inte Nintendo att Sony egentligen bara vill få ett 100 % monopol på markanden? För hur Nintendo än vill se det så är Sonys PSP ett allvarligt hot, nu ska ni få se varför, sen är det väll bara hoppas att det även är någon från Nintendo som läser detta, så de förstår vilket allvarligt hot PSP är.

Det har snart gått ett år sedan Sony utannonserade PSP. Spelvärlden var minst sagt betagna av denna lilla konsol, med dess enorma potential. Om det Sony säger om maskinen är sant, så är detta något revolutionerande inom den bärbara konsol marknaden. Det skulle inte förvåna särskilt många om PSP blir lika revolutionerande som när t.ex. Playstation släpptes på konsol marknaden. Precis som när Playstation släpptes så körde Sony stenhårt med cd-skivor, de gör samma sak med PSP, som också den kommer att använda sig av cd-skivor som kallas UMD (Universal Media Disc). Dessa cd-skivor kommer vara som Nintendos skivor till GC, små, fast en UMD är till och med mindre än Gamecubens skivor, de kommer endast vara 6cm i diameter. Trots storleken så kommer en UMD kunna ha hela 1.6gb, vilket är mer än dubbelt så mycket som en vanlig cd-skiva rymmer. Som sig bör på en bärbar konsol så är dessa cd-skivor skaksäkra, vilket väl de flesta av oss tackar för. Men som i allting annat så finns det en nackdel, i alla fall enligt en del personer. Detta är att UMD:s är extremt säker för kopiering, då den både är krypteringsskyddad och är märkt med ett alldeles unikt nummer. Något som är väldigt lockande för oss konsumenter angående UMD är att de kommer vara helt regions fria, med andra ord kan man importera hur mycket som helst utan att behöva chippa sin konsol.

PSP fortsätter att ta efter sina storebröder. För det första kommer den som alla tidigare Playstation konsoler kunna spela upp musik, denna har lagrats på formaten: MP3, ACC och ett eget format som Sony skapat, ATRAC3.

Precis som PS2 var först med på den stationära konsol marknaden med att kunna visa upp filmer, så kommer även PSP var först på den bärbara marknaden med detta fenomen. Dessa filmer kommer att ligga på det ganska klassiska formatet MPEG4-formatet. Något som är ganska fascinerande är att filmbranschen har blivit väldigt intresserade av PSP, just för att den kan visa filmer (konstigt nog). De tidigare nämnda UMD ska tydligen kunna spela upp ungefär två timmar film, i full DVD kvalitet. Något man dock kan ifråga sätta är om man verkligen vill köpa en film till ett sådant litet format. För vad väljer man att sitta och hålla i en liten PSP och titta på film, eller sitta i soffan och titta på film med sin surround anläggning? I för sig så ska filmerna enligt Sony bli ganska billiga, bara 10 euros, vilket motsvarar ungefär 91:50 kronor. Vilket ju faktiskt inte är så farligt, det kompenserar ju till viss del känslan man missar genom att se på en film på PSP.

Något som är ytterligare unikt (nej det unika tar aldrig slut) med PSP är att den kan spela tredimensionellt ljud, i hela 7+1format, vilket väl låter ganska otroligt för en bärbar konsol. Då de flesta surround anläggningar i dagens läge ”bara” har 5+1format. Dess skärm är (som ni ser på bilden där uppe) utformad som en widescreen skärm och ligger på 4.5 tum, upplösningen då, jo den ligger på 480 gånger 272 pixlar. Detta kanske inte säger oss icke teknik insatta så mycket, så för att dra ett exempel: max upplösningen på en tv ligger på 640 gånger 480 pixlar. Tänk sedan hur många tum en tv ligger på, inte under 10 tum i alla fall. Med andra ord så är det en väldigt bra upplösning för en så liten skärm och vi slipper då antagligen flimret vi sett i en del av våra kära FF spel, som FFVIII och FFX m.fl.

Något som man hoppas på är att Sonys alla lovord om denna lilla maskin stämmer. Något de bl.a. har sagt är att grafiken på PSP ska vara närmare PS2 än PS. Då kan man sedan tänka sig en maskin med lika bra grafik som PS, det vore ju inte helt fel. Tänk då i stället en liten maskin med nästan lika bra prestanda som PS2. Enligt ett uttalande av Sonys chef Ken Kutaragi så ska PSP prestanda vara precis som PS2:ans förutom på en aspekt, ram minnet. Just ram minnet har varit väldigt uppmärksammat då det har varit spelutvecklare som har klagat på ynkliga 8mb ram. Det sägs dock att Sony efter detta klagomål skulle ha utökat ram minnet till 32mb. Enligt källor från Sony Ericsson så kommer även PSP bli kompatibel med memory sticks, så att det låga ram minnet kan kompenseras.

Enligt Sony så ska detta lilla mirakel kunna klara av så mycket som 33 miljoner polygoner i sekunden. Detta är kanske något som stämmer rent teoretiskt. Men i praktiken så är det faktiskt inte särskilt säkert att den klarar av så pass mycket. Istället så bör man nog reducera detta antal till runt 5 miljoner så har man nog en mer korrekt siffra över hur många polygoner ett spel kommer att ha. Men detta är ju mest spekulationer, det är klart att det kan stämma, men det är inte särskilt troligt att ett PSP spel kommer innehålla så pass många polygoner.

Det har dykt upp lite frågor sedan de första bilderna på PSP kom, vart är den utlovade analoga styrspaken? Ken Kutaragi har nämligen tidigare nämnt att det kommer att finnas en analog styrspak på PSP:n. Men som ni kan se så finns den inte med alls på bilderna. Förövrigt så kommer Sony att hålla sig till de vanliga knapparna, fyrkant, trekant och de andra. Något vi också kan se på bilderna är att de knapparna är nedsänkta, och där med också tryckkänsliga. Detta kan vara ganska bra, då dessa knappar brukar ha en förmåga att kunna nötas ner, men nu är det värsta som kan hända är glapp, vilket också kan hända på en vanlig handkontroll.

Som det nämndes i nyheten där bekräftandet angående att Square Enix skulle utveckla spel till PSP så stod det också att ett skulle vara kompatibelt med FFXII. Detta ska då ske genom ett koncept som Sony har tagit från Nintendo rakt av. Det går helt enkelt ut på att man kan koppla ihop de två konsolerna. Något nytt som Sony dock har tänkt på är att eftersom dessa två maskiner är så lika varandra prestandamässigt så ska man kunna börja spela ett spel hemma, för att sedan fortsätta spela samma spel på PSP. För att ett spel ska kunna fungera på detta sätt så måste man antingen köpa två enskilda pack eller så kan utgivaren välja att släppa ett dubbelpack. Man kan anta att dubbelpacket kommer bli billigare, men då alla som har ett PS2 antagligen inte kommer skaffa PSP, så är det kanske inte alla som vill ha båda spelen. Detta är dock inte det enda som de tar från Nintendo, de snor även en sak som Nintendo har på deras GBA SP, bakgrundsbelysning. Vilket de flesta som spelat på en GBA SP förstår att det är ett väldigt smart drag.

Som de flesta nog vet så har ju Sony och Ericsson gått ihop. Med andra ord så är Sony nu ett företag som även kan telefoni väldigt bra. Detta kommer även synas på PSP och nej, PSP kommer inte att bli en ny Ngage, utan det kommer bara att finnas ett tillbehör till PSP som möjlig gör den möjligheten, att göra PSP till en mobil. De gör alltså inte samma fel som Nokia genom att göra en telefon som kan spela spel, utan de gör en bärbar konsol som kan ringa. Sony kommer även att göra PSP kompatibelt med Sonys digitala videokameror.

Ni som har en Sony Ericsson telefon vet nog också hur bra t.ex. bluetoth är. För er som inte vet vad det är så är det en sammankoppling mellan två telefoner, på ett väldigt långt avstånd, för att t.ex. överföra bilder m.m. Denna teknik kommer att användas vid multi palyer spel, där du behöver flera PSP:s m.m.

Så vad har vi här? Är det den perfekta konsolen? Nej, det finns nackdelar, dessa vill nog Sony helst hålla borta, men allting måste fram. Egentligen är det ganska lätt att förstå en brist på en gång, hur länge räcker ett par batterier till något så kraftigt? Inte kan de räcka länge i alla fall, det uppladdningsbara batteriet är beräknat att endast räcka i tre till fyra timmar! Vilket är väldigt lite för en bärbar konsol.

Det finns ytterligare en faktor som kan sänka PSP, priset. Man kan ganska snabbt räkna ut att en konsol med denna teknik inte kan vara billig. Något som vi ju faktiskt sett på konsol marknaden är att hur bra en konsol än är så kan den inte kosta mer än dubbelt så mycket som sina konkurrenter, se bara på hur det gick med Dreamcast och hur starten för Xbox gick. Sony Europés chef har gått ut och sagt att PSP kommer att kosta 3000 kronor. Electronic arts har dock sagt att konsolen kommer att kosta från 1500kr till 2000kr, men man kan ju anta att man kan lita mer på Sony, än på EA. Men Sony använder dock priset på spelen som en kompensation till den dyra konsolen. Det är dock samma sak här, Sony säger att de flesta spelen kommer att kosta från 300kr till 400kr och en del upp till 500kr. EA går dock ut med en annan uppgift, igen, då de har sagt att spelen endast kommer kosta 300kr.

Trots dessa nackdelar så tror Sony hårt på deras konsol. De har satt upp ett mål på att sälja 10 000 000 exemplar utav spelen inom det första året, en enorm summa. Men vem vet, med utvecklare som Square Enix, EA (The Sims och många andra stora titlar) Engine software (PSP racing under utveckling), Blimey, Surreal, Konami (stora spel som t.ex. Castlevania), KOEI (skaparna av spel som Dynasty warriors), Digital eclipse (Death JR.) och ecentuellt så har de även Rockstar (GTA) med sig och många fler. Så visst har väl Sony en stor chans att uppnå detta enorma mål. För de har verkligen stora företag bakom sig, som verkligen kommer att hjälpa dem nå denna summa. För Sony kan, Sony vill, Sony har gjort det förut, de kan göra det igen, de kan putta ner Nintendo en gång till, men bara om Nintendo låter dem göra det igen, som de gjorde tidigare. Ett tips Nintendo, nedvärdera inte Sony igen, studera vad ni gjorde för fel förut och ge dem inte tronen på ett silverfat som senaste. Tvinga dem att slåss om den. Då har ni en chans att vinna.

Vill bara lägg till en sak för er som är teknik intresserade, här har ni vad PSP består av för processorer och liknande:

PSP CCU core:
MIPS R4000 32-Bit core
128 bits bus
1~333 MHz @ 1.2V
8 MT main storage (OD RAM)
bus Bandwidth: 2.6 GB/sec
i-Cache/D-Cache
FPU, VFPU (Vector unit): @ 2.6 GFlops
3D-CG Extended Instructions

PSP Media engine:
MIPS R4000 32-Bit core
128 bits bus
1~333 MHz @ 1.2V
Sub MEMORY: 2MB (OD RAM) @ 2.5 GB/sec
i-Cache/D-Cache
90nm CMOS

PSP sound core:
Reconfigurable DSPs
128 bits bus
166 MHz @ 1.2V
5 Giga operation/sec
CODECS
3D sound, Multi Channel
Synthesizer, Effecter.

Som sagt så får vi i Europa se bevis på PSP:ns kraft när det kommer hit, i mars nästa år. Förhoppningsvis så får vi den här gången se en kamp mellan de två stora giganterna, Sony och Nintendo. Må bäste företag vinna!

Källor: www.gamecore.se, Super Play