Japan inte intresserade av xbox 360

Spelare i Japan ser mest fram emot Playstation 3, medan dem har nästan inget intresse alls för XBOX 360. Det är resultatet av en privat enkät gjord av InfoPlant, ett företag som sysslar med marknadsundersökning. De fick reda på att 60 procent av dem tillfrågade valde Sonys Playstation 3 som den nästa generations konsol de såg mest fram emot. Det var endast 2 procent som var intresserade av Microsofts XBOX 360. Nintendo Revolution kom på en andra plats med 8 procent.

Det dåliga intresset för XBOX 360 bland japaner är inte så oväntat om man tänker på hur dåligt den nuvarande XBOX konsolen har sålt i Japan. Enligt en ny rapport från Famitsu sålde konsolen bara 9045 enheter under den första halvan av 2005. I jämförelse med Playstation 2 som såldes i 1 286 882 enheter och Gamecube i 159 559 enheter. Inte en endaste titel till XBOX är rankade bland de 100 bästa i försäljningslistorna för en sexmånadsperiod.

Enkätsvaren är direkt oroande för Microsoft som överväger en stor kampanj för att få japanska konsumenter intresserade av deras nya konsol. Företegat har annonserat en antal välkända utvecklare som kommer skapa spel exklusivt utvecklade för den nya generationens konsol, inkluderat förre Square producenten Hironobu Sakaguchi och Segas Tetsuya Mizuguchi.

Hursomhelst verkar de uppkommande spelen inte få så mycket uppmärksamhet som dem hade hoppats. 80 procent av de tillfrågade svarade att de var mest intresserade av att spela uppföljare till de nuvarande största titlarna på de framtida konsolerna och 30 procent såg fram emot remakes av gamla titlar. De topp-tre kategorierna av spel som man såg fram emot är RPG följt av strategi och actionspel.

Ett annat stort hinder för Microsofts 360-kampanj är att Sony är ett väldigt stort namn i Japan. Infoplant noterade att många av de svarande bara valde PS3 som deras första val bara för att Sony ligger bakom och för deras framgångar med PS2.

Infoplants undersökning är baserad på 1000 konsolägare som är uppdelade i fyra årsgrupper. 250 stycken i tonåren, ytterligare 250 i 20-30, sen 30-40 och sista fjärdedelen i 40-50. Uppdelningen var hälften män och hälften kvinnor i alla åldersgrupper.

Källor: www.gamespot.com