image/svg+xml Ta mig upp

Ny renderingsteknik i revolution

När Microsoft och Sony har utlovat flera tiotal gånger så bra grafik i nästa generation, så har Nintendo bara utlovat att Revolution kommer att bli två till tre gånger så stark som Gamecube. Som svar på frågor angående detta så har Nintendo endast sagt att det inte spelar någon roll hur mycket kraft något har, utan vad man använder den till.

Något som faktiskt kan stämma, när man väl får veta mer om Nintendos nya renderingsteknik. Eller ja om man ska vara helt ärlig så är den inte ny, utan den har tidigare använts för olika reflektionseffekter. Nintendo har dock vidareutvecklat denna teknik till ett nytt stadium. Cube Mapping – som denna teknik kallas – kommer nu att användas till att visa förerenderad spelmiljöer från vilken kameravinkel som helst. Enligt teorin så kan alltså ett högupplöst fotografi användas som en miljö och du kan fortfarande byta till vilken kameravinkel som helst, det enda som begränsar denna teknik är vad utvecklarna har råd med.

Det finns två stora fördelar med denna teknik. Dels så kan utvecklare lättare utveckla en spelmiljö som är vida mer realistisk och attraktiv än någon annan renderad teknik som används idag – PS3 och Xbox 360 kommer att använda sig av dagens renderingsteknik. Den andra fördelen är att denna teknik inte kräver lika mycket kraft från konsolen som dagens teknik. Detta leder till att utvecklare istället kan använda denna kraft till bättre fysik (en pistol går inte igenom en vägg och dylikt), smartare A.I. (smartare artificiell intelligens innebär smartare motståndare/allierade, de börjar alltså tänka mer taktiskt) och såklart kommer det också kunna användas till att rendera fler detaljer på karaktärer och att fylla världen med fler föremål och människor.

Som sagt så kan grafiken nästan bli hur vacker som helst med hjälp av denna teknik. Egentligen så blir det bara upplösningen på skärmen, kapaciteten på spelmediet och kvalitén av grundmaterialet som sätter gränsen för utvecklarna. Dessutom så blir det betydligt billigare och enklare att göra om olika miljöer, än vad det har varit tidigare, vilket uppmuntrar utvecklare att göra om tills de känner att det är perfekt.

Det tredjepartföretaget som kanske uttryckt mest intresse av Revolution är Square Enix (de har bland annat uttalat sig positivt angående Revolutions onlinemöjligheter). Detta är nog inte heller nog slump, då Square Enix är det spelföretag som kanske har störst investeringar i toppmodern renderingsteknologi. Vilket skulle kunna leda till en stor fördel mot andra utvecklare för Square Enixs del. Vilket alltså är väldigt lovande för alla Final Fantasy-fans som även råkar vara Nintendofanboys eller som tänker skaffa Revolution.

Källor: USA:s patentverk