image/svg+xml Ta mig upp

Skriv ett lyckat RPG – eller inte

Det är nästan aldrig vi skriver om något som inte handlar direkt om Final Fantasy eller Square Enix här. Men nu har det dykt upp en rätt intressant, och kul, grej som alla RPG-fans bör kolla in. Förvisso består RPG-världen (och listan med) till stor del av Square Enixs verk, så lite Square Enix-nyhet blir det ändå.

Ett rätt stort gäng har med en hel del humor skrivit ihop 192 punkter som är vanligt förekommande i RPG-spel – så kallade klyschor. Så man kan dra en liten slutssats att om man själv vill göra ett RPG så ska man använda listan som en bibel, men det vore nog ett fatalt misstag. Men det är kul läsning – och nyttigt för de som vill bryta mönstret.

Två punkter rätt fritt översatta och sammanfattade från listan:

Punkt 22 – MacGyver-regeln:
Huvudpersonen är den enda med hyfsat normala vapen. Alla andra kan slå ihjäl de största bestar med allt ifrån vanliga handskar (Tifa – FFVII) och paraplyn (Aeris – FFVII), till megafoner (Cait Sith – FFVII) och skissblock (Relm – FFVI). Oavsett hur udda vapnet är så kommer du ändå hitta ännu starkare versioner av det i nästa bys vapenaffär. Så frågan är vilka fler än just du som är ute och spöar jättesniglar med paraplyn?! För affären kan omöjligt överleva på att du kommer dit och köper ett vapen – en enda gång.

Punkt 86 – Vänta! Det där var en bärande boss:
Så fort man besegrar en boss i en grotta så brukar hela grottan börja att skaka – som att bossen var det enda som höll upp grottans tak. Nu måste ni genast skynda ut innan den ramlar ihop.

Källor: www.project-apollo.net