image/svg+xml Ta mig upp

Sony förlorade patentstrid

Det började 2002 när Immersion stämde både Sony och Microsoft för deras användande av det som kallas för Haptic Feedback i sina handkontroller, en teknik som Immersion har patent på. Haptic Feedback handlar enkelt uttryckt om den motor i handkontrollen som gör så att den skakar, och även viss programvara i spel som synkroniserar det hela så att kontrollen vibrerar vid rätt tillfälle.

Kravet från Immersion var att de båda företagen skulle köpa licenser från dem för att få använda tekniken, men även för att få producera spel som stödjer den. Microsoft gjorde upp utanför rättssalens väggar genom att betala Immersion 26 miljoner dollar för licensen. De köpte även upp en del av företaget i samma veva.

Sony vägrade gå med kravet och gick in i rättssalen, något de nu tycks få ångra. Immersion kräver Sony på 90 miljoner dollar (drygt 630 miljoner svenska kronor) i skadestånd för bl.a. uteblivna licensintäkter, att Sony upphör med försäljningen av både PlayStation och PlayStation 2 samt att försäljningen av ett 40-tal spel som använder tekniken också slutar säljas. Två av dessa spel är rollspel från SquareEnix; Kingdom Hearts och Final Fantasy X.

Nu kommer Sony att överklaga detta beslut, och under tiden som överklagandet förbereds och målet eventuellt tas upp igen i en högre instans så gav rätten Sony tillstånd att fortsätta med försäljningen av samtliga produkter som målet handlar om.

Hur detta kommer att påverka framtida spel från SquareEnix och andra utvecklare finns det inga uppgifter om i nuläget, med tanke på att målet inte är avslutat. Vi får vänta och se vad som händer med överklagandet, först och främst. Mer information följer när den blir tillgänglig.

Källor: www.rpgamer.com