Dissidia: Final Fantasy utannonserades förra året och har en planerad relase under december i Japan. Jag tänkte att jag nu skulle ge er all information jag kan hitta om spelet, som faktiskt verkar vara ett riktigt grymt spel.
Vi kan börja med karaktärerna. Hittils har vi lyckats hitta 16 spelbara karaktärer från dem olika Final Fantasy spelen. Planerna från Square Enix sida verkar vara att ha två spelbara karaktärer från varje FF spel upp till Final Fantasy X, en hjälte och en onding. Ett antal hemliga karaktärer har utlovats som man måste låsa upp genom att spela spelet, men chanserna för oss att få reda på vilka dem är innan spelet har släppts är lika med noll. Men som jag sa, vi har 16 karaktärer som med största sannolikhet kommer vara spelbara, designade av Tetsuya Nomura. Som ni ser så är det Jecht och inte Seymour som är ondingen från FFX. Anledningen ska vara att skaparna kände att om Seymour var ondingen så skulle även Yuna behövas i mixen, och därmed sabotera två karaktärer per spel konceptet.
Final Fantasy: Warrior of Light och Garland
Final Fantasy II: Firion och Emperor
Final Fantasy III: Onion Knight och Cloud of Darkness
Final Fantasy IV: Bara ondingen Golbez än så länge
Final Fantasy V: Bara ondingen Exdeath än så länge
Final Fantasy VI: Bara ondingen Kefka än så länge
Final Fantasy VII: Bara ondingen Sephiroth än så länge
Final Fantasy VIII: Squall Leonhart och Ultimecia
Final Fantasy IX: Zidane Tribal och Kuja
Final Fantasy X: Tidus och Jecht
Som ni förhoppningsvis redan vet så kommer Dissidia: Final Fantasy att vara ett fightingspel. Dem första tankarna dom dök upp oss folk var ett Tekken för FF-fans. Något som det senare visade sig att det inte kommer vara. Du rör dig runt på en mycket större bana och i ett betydligt snabbare tempo. Alltihop självklart i underbar 3D-grafik som sägs vara minst likvärdig med den i Crisis Core.
Man har låtit alla karaktärer behålla de personligheter dem har i sina originalspel, slängt in röstskådespelare och Tetsuya Nomura har gjort sitt bästa får att även låta dem ha så mycket som möjligt av sitt originalutseende kvar. Inga Kingdom Hearts ändringar här inte.
Det finns tre olika mätare när du slåss, en för HP, en för Brave points, och en som heter EX gauge. HP mätaren förklarar sig själv. Det är ditt liv. När HP är nere på noll är du död. Bravepoints använder du för att bygga upp dina attacker. Du har alltid ett visst antal Bravepoints, en standard helt enkelt. Genom att slå din karaktär med en subattack (cikel) så tar du hans Bravepoints. Det vill säga, du gör din motståndares attack svagare och din starkare. Sedan slår du honom med en vanlig attack med kryss. Tänk dock på att kryss attacken sänder ner dina Bravepoints till din standardlevel igen. Så med andra ord ska du mata på med cirkel för att göra din motståndares attacker svagare och dina egna starkare ett tag innan du attackerar honom med et HP-skadande attack. Om du dessutom lyckas få ner din motståndare Bravepoints till noll så kommer du att hamna i Brave Break. Din motståndares Bravepoints kommer då inte att återhämta sig på ett tag och du får dessutom en stor bonus till dina egna Bravepoints vilket gör att du kan utdela stor skada på din motståndare.
EX mätaren sen då. Den stiger sakta men säkert varje gång du attackerar din motståndare, eller genom att plocka upp EX force eller EX core items som dyker upp på banan ibland. När mätaren är full så kan du gå in i EX mode, vilket ger din karaktär en bonus av något slag. Onion Knight från FFIII kan t.ex byta jobb till Ninja eller Sage, vilket gör antingen hans svärdsattacker eller hans magiattacker starkare. EX mode är kort och gott en slags Limit Break helt enkelt.
Det finns självklart ett gäng kombinationer och specialattacker man kan utföra genom olika knappkombinationer. Du ska kunna undvika attacker på ett smidigt och snyggt sätt, använda dig av specialattacker och så vidare. Det ska också vara så att attacken kommer att variera beroende på om du är på marken eller i luften. Tyvärr finns det inte så mycket information om hur det kommer fungera. Du kommer även att kunna levla upp och i takt med att du går igenom spelet ska du få fler tekniker, karaktärer och ja, Square Enix vet allt.
Vi har ett väldigt spännande spel på gång här och vi ska försöka hålla er uppdaterade. Spelet har som sagt var en planerad release till PSP i Japan nu under december, och även om vi själva inte kommer kunna lägga vantarna på det, så var säkra på att dem amerikanska spelsajterna kommer göra det och förse oss med tonvis av information. För att avsluta det hela så slänger jag in två trailers åt er också.
Källor: www.gamespot.com