Final Fantasy VII Remake ska överträffa originalet

Final Fantasy VII Remake ska överträffa originalet

Vad för betydelse ligger i ett ord? Speciellt när det kommer till översättningar från japanska har vi under våra snart 21-åriga nyhetsrapportering lärt oss att det kan vara mycket mer än man först tror. Nyanser och kontext påverkar allt, Japanska består också som känt av tecken/symboler för att representera inte bara ord men ibland hela uttryck eller meningar. Att korrekt översätta dessa är inte alltid lätt, speciellt när vägen till svenska också går via en engelsk första översättning.

Överträffa – FF7 Remake ska överträffa originalet. Det ska bli bättre. Ja det är ingen nyhet. Man gör aldrig en uppföljare eller en ny version av ett spel för att det ska bli typ lika bra, eller sämre. Det ska alltid bli bättre. Men här är ordet “överträffa”, och det som faktiskt menas här är avslöjande för hur de angripit utvecklingen av spelet – varje detalj (strider, magier, story, events) ska baseras i originalet, men ta det steget längre. Vi har sett hur striderna inte längre är “random encounters” och menybaserade och statiska, utan mer levande och fria. Vi har sett hur tidigare korta episoder av originalet blir mer levande och längre i remaken. Vi har sett hur karaktärer som i originalet tog väldigt liten plats (Biggs, Wedge, Jessie) nu får lite mer fullvärdig behandling.

Detta är grundläggande för denna remake, allt ska tas steget längre. Vi ska få mer ut av de karaktärer som bara försvann fort förbi i originalet, vi ska få sidouppdrag och små “events” som är helt nya och som utspelas mellan alla de saker som hände i originalet. Allt baseras fortfarande på originalet, så storyn i stort, och karaktärerna vi redan känner och älskar (Cloud, Barret, Tifa, Aeris, och alla de andra) är som de alltid varit. Utvecklarna har till och med betonat att Cloud ska vara “dorky” (små-korkad/fjantig) som han var i originalet, till och med hans design ska ha anpassats till detta (en ändring vi ännu inte fått se).

Nu söker Square Enix ännu en ny att anställa till sitt utvecklingsteam. En “Battle Planner” (ska jobba med stridssystemet, monster, svårighetsgrad, magier, etc) behöver de, och i annonsen fokuserar de väldigt på att personen ska jobba på en “remake” som är svårare än att utveckla ett helt nytt spel, denna remake ska överträffa originalet, och “kommer att ha en stor påverkan på världens spelare, och dig som utvecklare” (fritt översatt).

Vi har sett tidigare hur Square Enix söker nyckelroller till utvecklingen av FF7 Remake, som nu sägs vara under full utveckling med en lika stort team som alla andra stora spel. Enligt annonsen är det Business Division 1 som behöver förstärkning, så det kan alltså vara de som utvecklar FF7 Remake just nu. Business Division 1 har bland annat jobbat med Mobius Final Fantasy.