image/svg+xml Ta mig upp

Dissidia: Final Fantasy – nya bilder och info

Nu när Jump Festa är över så har vi fått en mängd ny information om diverse uppkommande spel. Ett av dessa är Dissidia: Final Fantasy.
I brist på information trodde vi tidigare att detta skulle vara samma stil som Nintendos Smash Bros. Så var inte fallet. Det verkar inte som om Square-Enix har haft något annat spel som inspiration, då fightingsystemet i Dissidia är ganska unikt. Från vad jag har förstått så verkar det mest påminna om spel som Devil May Cry och God of War, fast i multiplayer.
Kameran är inte låst i någon speciell vinkel och man springer runt på realitivt stora banor med olika plattformar och liknande som gör att det finns gott om utrymme att slåss på.
En intressant funktion är att man med hjälp av triangel-knappen kan utföra speciella Advent Children-inspirerade manövrar som till exempel att springa uppför väggar och rädda sig ifrån att trilla ner i bottenlösa hål. Omgivningarna ska även till en viss grad vara förstörbara, man ska kunna slå ner pelare som håller upp plattformar där t.ex din motståndare står och väntar på att du ska våga dig upp till honom.

En annan nyhet är att man har tre stycken olika mätare på skärmen. En för HP (livmätare, när denna töms så förlorar du), en för EX (en sorts limitmätare som låter dig utföra en superattack när den är full) och en för Brave (en mätare som motsvarar din attackstyrka). Du har normalt sätt två stycken olika sorters attacker. En attack för att skada HP olika mycket baserat på hur mycket Brave du har och en attack för skada motståndarens Brave och därmed öka på din egen Bravemätare.
Båda dessa attackerna utförs med varsin knapp som används tillsammans med styrspaken för att göra olika sorters attackrörelser med en av ovanstående två effekter.

Man kan även välja två olika “modes” när man startar en match: Standard och Technical. Vad exakt som skiljer dessa två åt vet man ännu inte med säkerhet men jag antar att Standard helt enkelt är ett mer nybörjarvänligt sätt att kontrollera sin karaktär.
När en match sedan är över så får man både Gil och AP. Man vet ännu inte vad man kan göra med dem men det hintar lite på att man kan customize:a sina karaktärer, lära dem nya moves, ändra utseende osv.

Här kommer några nya bilder ifrån spelet.
Miniatyr Miniatyr Miniatyr
Miniatyr Miniatyr Miniatyr
Miniatyr Miniatyr Miniatyr
Miniatyr Miniatyr

Källor: www.ign.com, www.the-magicbox.com