Uppdaterad 2005-05-17 22:42:52 La in ett gäng bilder på konsollen. Och håll i hakan då ni kollar på den två timmar långa presskonferensen, ni kommer se realtidsgrafik som får er att tappa den annars! // Bobby
Har du drömt om spel vars spelgrafik är som dagens konsolgeneration kan prestera endast i filmsekvenser? Det har jag. Sony uppfyllde min dröm igår natt under deras presskonferens inför E3. Med trailers från utvecklare som Insomniac, Rockstar, Capcom, Sony själva, Square Enix och många fler, så bjöds vi på en uppvisning som världen sällan skådat. Vi bjöds på en syn från den kommande spelgenerationen. En syn som visade att steget mellan den här generationen och nästa faktiskt kommer att bli större än det mellan Nintendo 64 och Playstation 2.
Square Enix visade upp en trailer på introduktionen från Final Fantasy VII på Playstation 3, vars grafik nästan kan jämföras med Advent Children. Tyvärr avslöjade Square Enixs president att det inte är några planer på en remake, för tillfället, men vi kan för guds skull hoppas, för om det blir så där snyggt så kommer nog inget fan att tveka på att köpa det. Något som verkar otroligt lovande med PS3 – förutom grafiken – är att den verkar vara otroligt lätt programmerad, till skillnad från dagens Playstation. Vissa av klippan som visades var gjorda under bara någon vecka, detta borde leda till att vi slipper allt för många förseningar.
Hela showen var nästan två timmar lång och till skillnad från Microsofts påkostade MTV show för 360 så var denna intressant i stort sett hela tiden. Men om ni inte orkar eller har en för dålig uppkoppling för att se hela (leta rätt på en kommunal dator med snabb uppkoppling i så fall) – vilket jag rekommenderar er att göra, så kan ni alltid se på urklipp från trailern, som finns lite längre ner på sidan.
Nu är det endast Revolution som ska avtäckas och om den blir så pass mycket kraftigare än Xbox 360 som den gemensamma processorutvecklaren har utlovat, så kan Xbox 360 slänga sig i väggen.
För alla er som är intresserade av specifikationer så har ni allt ni behöver och lite till här:
CPU: Cell Processor PowerPC-base Core @3.2GHz
–1 VMX vector unit per core
–512KB L2 cache
–7 x SPE @3.2GHz
–7 x 128b 128 SIMD GPRs
–7 x 256KB SRAM for SPE
–*1 of 8 SPEs reserved for redundancy
–Total floating point performance: 218 gigaflops
GPU RSX @ 550MHz
–1.8 TFLOPS floating point Performance
–Full HD (up to 1080p) x 2 channels
–Multi-way programmable parallel Floating point shader pipelines
–Sound Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-based processing)
MEMORY
256MB XDR Main RAM @3.2GHz
256MB GDDR3 VRAM @700MHz
System Bandwidth Main RAM– 25.6GB/s
VRAM–22.4GB/s
RSX– 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
SB2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)
SYSTEM FLOATING POINT PERFORMANCE:
2 teraflops
STORAGE
–HDD Detachable 2.5″ HDD slot x 1
–I/O–USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)
–Memory Stickstandard/Duo, PRO x 1
–SD standard/mini x 1
–CompactFlash(Type I, II) x 1
COMMUNICATION
–Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2)
–Wi-Fi IEEE 802.11 b/g
–Bluetooth–Bluetooth 2.0 (EDR)
–ControllerBluetooth (up to 7)
–USB 2.0 (wired)
–Wi-Fi (PSP)
–Network (over IP)
AV OUTPUT
Screen size 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
HDMI out x 2
AV multi out x 1
Digital out (optical) x 1
DISC MEDIA
CD
PlayStation CD-ROM
PlayStation2 CD-ROM
CD-DA
CD-DA (ROM),
CD-R,
CD-RW
SACD Hybrid (CD layer),
SACD HD
DualDisc (audio side)
DualDisc (DVD side)
PlayStation 2 DVD-ROM
PlayStation 3 DVD-ROM
DVD-ROM
DVD-R
DVD-RW
DVD+R,
DVD+RW
Blu-ray Disc
PlayStation 3 BD-ROM
BD-ROM
BD
Källor: www.gamespot.com