Story & Karaktärer
De som utvecklar FFXII säger nu starkt att spelet inte har nåt att göra med FF Tactics eller FF Tactics Advance. Det enda är att de utspelas i samma värld och att vissa raser är med från den. FFXII utspelas i en helt annan tidsålder och kartan är inte som den i FFT eller FFTA.
Spelet handlar om Vaan som förlorade sina föräldrar i det stora kriget. Världen Ivalice är i ett ständigt krig där den stora nationen Archadia vill ta över alla fristående länder och städer. I landet Dalmaska så lever man i frid tills Archadia invaderar deras huvudstad Rabanastre och dödar kungafamiljen. Deras dotter Ashe flyr och kommer senare i kontakt med Vaan. Innan detta så hamnar Vaan i fängelse med Balthier (han verkar byta namn hela tiden) och hans kompis Fran. Man stöter även på Vaans flickvän Penelo som även hon förlorat sina föräldrar i det stora kriget. Penelo jobbar på en slags bar där hon dansar och sjunger.
I och med övertagandet av Vaans hemstad Rabanastre så beslutar sig Vaan för att göra uppror mot Archadia-imperiet. De är ansvariga för hans familjs död, för hans vänners död, och deras familjers död. Det är dags att de får sona sina brott.
Strider
Som vi redan rapporterat så är striderna inte avskilda från själva spelet utan man ser fienderna då man springer runt. Detta öppnar för olika taktiska drag. Till exempel kan nån med pilbåge skjuta en fiende på avstånd och slippa att själv bli attackerad. Man kan även slänga iväg en magi, eller nån av spelets många summons. Vi har sett Ifrit, nån som liknar Alexander, och många fler.
Man kan när som helst byta karaktär man styr mellan de tre man har just då. Alla springer på led och de två man ej styr styrs automatiskt. Här kommer ett så kallat Gambit-system in där man ställer in vilken taktik de ska ha. De kanske ska kasta magier, eller slåss, eller ta skydd. Tidigare trodde vi Combo-systemet kallades för Gambit men det var fel.
Som vanligt i strid så får man vänta på att ens Time-mätare laddats klart. När den gjort det får man välja vad man ska göra. De datorstyrda karaktärerna utför automatiskt det du bestämt att de ska göra. Hoppas bara att de skriver bra AI-kod så att inte polarna springer in i träd och kastar cure på fienden. Men jag tvivlar att quare Enix skulle tabba sig så.
Skaparna
Nobuo Uematsu ska med en viss Sakamoto göra musiken. Spelets regissör är Yasumi Matsuno och han har stora spel som Final Fantasy Tactics, Vagrant Story och Ogre Battle bakom sig.
Detta spel ser ut att bli riktigt bra. Det inför många nyskapande element och sätt att utföra saker på. Samtidigt återser vi våra mest älskade FF-element. Nu får vi bara hoppas att översättningen görs snabbt, och blir bra, samt att de anlitar bra röstskådespelare även till detta spel.
Källor: www.ign.com