Som alla FF-fans säkert vet så gjorde Hironobu Sakaguchi Final Fantasy (FF1) och döpte det till just “Final” Fantasy för att det skulle bli hans sista spel. Men så blev det inte. Spelet blev bra och populärt. Men Hironobu Sakaguchi själv blev inte riktigt nöjd, så han fortsatte men Final Fantasy 2 precis som folket i Japan ville. FFII kom redan ut ett år efter att ettan hade kommit. Första riktiga succén var FF6. Men som alla vet så har han ju fortsatt ända tills FF11 och håller på med FF12 och har planerat att serien minst ska ha 15 titlar. 2002/10/30 så kom Final Fantasy 1 och 2 ut till psx i Japan. Hittills så har de sålt bra. Man kan köpa ett paket så man får actionfigurer med och en del annat, men det är inte säkert att det blir så i Europa. De båda spelen har öppnings FMV’s precis som FF6.
Storyn i FF (FF1) är inte speciellt avanserad; fyra onda demonerhar kommit över fyra magiska element vilka ger jorden sin kraft. Under tidens gång blir jorden allt svagare och fyra unga hjältar blir världens hopp att förhindra jordens undergång.
Tyvärr så verkar spelet lite väl “tyst”. De pratar ingenting, lite synd, och när man ljudeffekterna är få. Det är bara Nobuo Uematsu’s fina musik som är de enda ljuden i spelet. Det är ju inte av samma ljudkvalitet som idag, det förstår man ju. Men det är fin musik ändå. Man känner igen en del musik från uppföljerna, speciellt battle theme, som bara har ändrats en smula efter varje spel.
Stridssystemet i spelet är likt de andra. Det finns Fight (Attack i de senare spelen), magic, item, run (escape) och även något som heter “drink”.
Grafiken är ju inget bra i nutid, men på dåtid så var det bra gjort, man får tänka på att det egentligen kom ut 1987 (om jag inte tar fel) till Nintendo, och 1991 i USA. Det är Yoshitaka Amano (min favorit) som designade karaktärer och miljön.
FFII släpptes 1988-12-17 till Nintendo 8-bit i Japan. Tekniskt sett så var det ingen stor skillnad från föregångaren. Men de ändrade lite. Tyvärr så gjorde dessa förändringar ingen vidare förbättring. Nånting som däremot blev väldigt uppskattat i FFII var att chocobos var med i ett FF för första gången. Dessa fågler har bara blivit allt mer populära med tidens gång. I FFII har de inte lika stor roll som i t ex FFVII och FIX, för i FFII så gömmer de sig i en hemlig skog.
I FFII så får man mer HP och MP beroende på hur mycket stryk man fick i senaste striden, olikt de andra. Och alla vapen har fått en egen mätare som fylls på mer och mer ju mer man använder vapnet. Desto mer den mätaren är fylls, desto kraftfullare är vapnet. På det viset specialiserar man sig mer på ett vapen än ett annat.
I Final Fantasy II så finns det “extrakaraktärer”. Sådanna som bara är temporära. Det brukar vara någon svag eller feg rackare som man ska skydda, eller också är det en bra kämpe som hjälper en för ett tag.
Storyn i FFII är iheller inte den speciellt avancerad. Barmekia, ett stort kejsardöme gjör allt som står i deras makt att förslava världens befolkning. “Drottning Hilda” är en person som blir ledare för en mindre motståndsrörelse. Men inget hopp tycks att finna då hon blir utkastat från sitt slott. Då vilar jordens hopp på på fyra barn som är föräldralösa, Frionel, Maria, Guy och Lionheart.
Om man vill ta en paus från storyn så har Square slängt in lite subquest och hemligheter som förlänger livslängden på spelet.
Final Fantasy II är på gott och ont väldigt annorlunda. Därför tycker många som spelat det att det inte är en “äkta” del i Final Fantasy.
Trailerna till FF och FFII hittar ni på:
http://squarenet.gamesweb.com/main.php?site=sn-news&id=149
Fler bilder:
Final Fantasy
Inne i en liten stad
Stor eldsprutande drake
Kastar eldmagi i striden
En vanlig strid
Final Fantasy II
Soldater på en bro
Eldmagi mot en drake
En strid på vintern
Ute på världskartan
En strid med magier
Menyn med gubbarna
Inne i en mörk grotta
Ett tält i en öken
Källor: blandade