Jag inleder nyheten med ett par scans i hög kvalitet:
Dessa scans är tagna från den japanska tidskriften V-jump, som skriver om det kommande Final Fantasy XII. Med mindre en månad kvar till release i Japan, har vi nu erhållit en hel del ny information. Spelet planeras att släppas den 16 mars. På bilderna ser vi bl.a. karaktärernas relationer till varandra, summons, artwork och dessutom den enorma värld som FFXII utspelar sig i.
Att förflytta sig i Ivalice
- Final Fantasy XII innefattar en slags teleporteringsystem eller ett s.k. “Gate Crystal System”, liknande det som finns i Final Fantasy XI.
- En annan sak är att detta “Gate Crystal System” ska kunna teleportera dig tillbaka i tiden (i dina egna minnen).
- I den första stora staden som spelaren befinner sig, finns en tjänst som kallas Mogxi. Med ett enkelt ord är det en Moogle-taxi. Enligt källor ska denna transport dock bara finnas i storstäderna, och bara användas för att förflytta sig inom just den staden.
- Senare i spelet kommer spelaren också att kunna erhålla ett eget flygande skepp för att nå alla platser.
Summons i Final Fantasy XII
- Traditionella summons/espers lär vi återse i spelet.
- Man använder s.k. Zodiac-stenar (Zodiac Stones från Final Fantasy Tactics) för att framkalla dessa monster som hjälper dig under ditt äventyr.
- Spelaren kommer att stöta på många summons som man strider mot, för att sedan skapa en slags “licens” med karaktärerna (se bild nr 4).
- Dessa “Summon-licenser” ska som sagt vara bundna till karaktärerna, och det är fortfarande oklart om de påverkar varje karaktär enskilt. Vi vet inte heller om man kan använda flera samtidigt.
- Summons vi tidigare stött på i Final Fantasy-serien, som också finns i detta spel, är bl.a. Hashmal och Velius (båda från Final Fantasy Tactics). Från trailers som funnits ute har vi också kunnat se Queklain från FFT, samt Mateus och Ultima från Final Fantasy Tactics Advance.
- Från bilderna kan man se att summons “levlar”, och att Ultima på bilden ligger på level 3.
Licenssystemet
- I spelet finns, som vi tidigare skrivit om här på sidan, ett s.k. licenssystem. Det finns olika sorters licenser, bl.a. sådana som ökar karaktärernas behörighet till olika sorters vapen, kapaciteter m.m. Det är svårt att få ett begrepp om detta, särskilt då det är svårt att översätta från japanska.
- För er som är nyfikna finns utdrag från systemet som lyder: “Word equipment 1 License (long sword and broad sword), Diya Series (Runeblade and Totbringer), Heavy equipment 1”, vilket jag skulle gissa, är olika behörigheter och förmågor att använda speciella vapen.
- Man ska också kunna “manipulera” dessa licenser (eller Gambits som de också benäms). T.ex. ska man kunna läka sina lagkamrater om de, exempelvis har mindre än 30% av HP:n kvar.
Ber om ursäkt om mycket av detta var luddigt, eftersom Babelfish verkligen är ett uselt verktyg för att översätta saker och ting (originaltexten var på japanska och tyska). Nedan följer ytterligare några scans från tidningen Famitsu.
Dessa bilder medföljde den extrabilaga i V-jump som nyligen utkom:
Ännu mer information om Final Fantasy XII lär dyka upp inom kort!
Källor: ff12.gamigo.de/