Jag vet knappt vart jag ska börja, denna nyhet är rätt stor. Jag kan börja med några smidiga länkar för nyheten så att ni kan hoppa direkt till det ni vill läsa om, eller läs allt från början.
Spelets intro / första minuter SPOILER!!!
I japanska tidningen Famitsu kunde man läsa om hur introt / början av spelet är. Vi har alla sett fragment av det i filmer och bilder under detta år, men vi vet inte så mycket mer. Men tack vare tidningens artikel så vet vi nu, om ni läser vidare vill säga.
Det börjar med ett makalöst förrenderat intro i samma stil som FFX. Det är en stor parad i Dalmasca där man kröner Ashe till prinsessa och en gråhårig kille till prins (hennes kille?). På paraden så finns en mängd moogles som spelar trummor och andra instrument.
Efter detta startar själva spelet, inne i Dalmascas slott (FFIX någon?) som attackeras av Arcadian:s soldater. Man börjar styra Vaans yngre bror Rek som är en soldat under Baschs befäl. Basch leder dig genom ett gäng hjälpavsnitt så du lär dig hur spelet funkar. Efter det får du springa in i slottet och strida. Men gruppen separeras och Basch hamnar i kungens kammare. Till sin förskräckelse upptäcker han att kungen försöker sluta en pakt med kejsardömmet ifrån Arcadia och därmed utsätta sin egna armé, och sitt folk, för stor fara. Basch blir frustrerad och tvingas till nåt som annars skulle varit honom främmande: han mördar kungen innan han hinner landsätta pakten med fienden. Då kommer Rek in och ser allt, och det tvingar Basch till att mörda även honom. Innan Rek dör mummlar han sin brors namn – “Vaan”.
Efter detta hoppar spelet två år fram i tiden till en marknadsplats i en kungastad. Man ser Vaan sno en påse pengar från en vakt och flyr snabbt till sin barndomsvän, och flickvän, Penelo. Nu börjar spelet på riktigt!
Fängelsescenen som visats i många filmer och på många bilder är ungefär 3-4 timmar in i spelet. Det är där han träffar Balthier, som redan sitter inlåst. Balthier tar hjälp av sin vän Fran på utsidan för att rymma från fängelset.
Intervju med skaparna
Från samma japanska tidning (Famitsu) som infon ovan kommer följande intervju med Hironobu Sakaguchi (skaparen av serien) och Yasumi Matsuno (skaparen av FFXII).
De berättar direkt att FFXII:s tema blir “Change”, alltså förändring. Eftersom Square Enix har två stora RPG-titlar (Final Fantasy och Dragon Quest) så valde man att låta DQ stå för den traditionella stilen medan FF-spelen får stå för förnyelse och överraskningar. Detta blev ett måste för att de två serierna inte ska konkurrera ut varandra. Det kan vara bra och dåligt, men jag tror de kommer lyckas bra även i framtiden med FF-serien.
Man kan inte få eller byta jobb i FFXII, man väljer själv hur man utvecklar sin karaktärer. Så med andra ord ska vem som helst kunna lära sig, och kasta, magier. Man väljer dock olika spår att inrikta sig på, till exempel Black Magic då man lär sig svarta magier. Det är möjligt att lära en karaktär allt, om man orkar och vill.
Stridssystemet är likartat det som används i FFXI – man ser alla fiender på skärmen och om de upptäcker er så jagar de ifatt er. De kan upptäcka er via lukt, ljud eller syn (enligt herr Matsuno). Man kan så klart undvika strider, självklart inte alla, men till följd får man svaga gubbar.
Välkända FF-vapen och FF_magier återkommer: Fire, Ice, Wind, Lightning, Earth, Water, Holy och Shadow, samt vapen som svärd, spjut, pilbågar, dolkar, handskar med mera. Man ska kunna uppgradera sina vapen kanske lite som i Vagrant Story (som Matsuno också skapat) eller Final Fantasy II där man blir bättre på de vapen man använder.
I strid styr du bara en karaktär men kan byta när som helst. De övriga karaktärerna kontrolleras av det utvecklarna kallar “Gambits” och är enkla instruktioner som väljer vad de ska göra. Till exempel “Attack All!”, “User Wind magic”, “Cure Self”, “Follow Lead” etc. När en spelares ATB-mätare fyllts så utförs det som du bestämt att de ska göra. När din ATB-mätare fyllts så får du fritt välja vad du själv ska göra.
Sakaguchi säger att FFXII kommer vara det absolut snyggaste spelet till Playstation 2, och tvivlar att han och Kitase kan göra det bättre. Mitsuno säger att han piskar sitt team på över 100 män och kvinnor att göra sitt absolut yttersta, till och med så att de undrar om de gått för långt ibland. Sakaguchi säger att man medvetet försenade spelet enbart för att finslipa och göra spelet så fulländat som möjligt. Mitsuno ser FFXII som den stora starten på en ny generation FF-spel där FFX var den lilla början.
Ytterligare information om spelet
– Fiender kan hela sig själva och andra, oftast drar de sig tillbaka då de är svårt skadade, och ibland kan de fly.
– Fiender attackerar oftast den svagaste i gruppen, det kan va den med minst HP eller den med svagast försvar, typ magiker.
– Matsuno har valt att använda några monster från FFXI, till exempel Mandragoras.
– Det kommer bli viktigt med positionerna av karaktärerna i strid, speciellt i bosstrider.
– Linjerna i strid visar målet för en attack, dessa linjer byter färg beroende på vad man ska göra. Till exempel blå för att hela kamrater.
– ATB-mätaren är flexibel, som i FFX-2. Till exempel att använda ett Item tömmer inte hela mätaren, medan en attack gör det.
– Gör fienden specialattacker så sparas detta i en så kallad “Battle Log” som kan läsas senare i menyn. Vad detta ska va bra för vet vi inte, om man nu inte har 100 enemy skills att samla ihop.
– Försöker man fly en strid så följer fienderna efter så långt de kan, och orkar. Man kan hela sig under flykten, stanna och sen mosa fienderna totalt om man vill.
– Förutom de vapen vi skrivit om i intervjun så kan man slåss med händerna! Detta öppnar för nya typer av attacker.
– Vapen ska tydligen ha en level per karaktär. Om man till exempel använder svärd ofta så blir man bättre och bättre på det.
– Vi har Black Magic, White Magic, Time Magic (Haste, Stop osv) och Green Magic.
– Green Magic är magier som inte riktigt passar som Black eller White: Shell, Sleep mfl.
– Utöver dessa magityper nämns “Arcana Magic” där man har specialmagier som till exempel kan ge dubbel HP eller liknande.
– Det ska inte finnas några laddningstider, och om de dyker upp så är det mycket korta.
– Minikartan högst upp i hörnet (som vi fick se i FFX) visar platser man ska till. I menyn kan man öppna och se hela kartorna, till exempel över en hel stad.
– I grottor finns kristaller, “Life Crystals” där man kan hela sig. Hur man sparar är fortfarande okänt men troligen vid liknande kristaller.
– Kungastaden Rabanastre i Dalmasca är omgiven av öken. Det är en huvudstad och där finns många olika raser och givetvis många soldater. Staden är indelad i olika områden, till exempel jobb, bostäder och affärer (tydligen ska stora våningshus med affärer finnas).
– Moogles jobbar i chocobo-affärer, som i FFTA.
– Man är ungefär 80% färdiga med spelet.
Delar av denna information är spekulationer och rykten, dock uppgav källan inte vad som var vad.
Bilder från introt och andra filmer:
Vaan kör nån typ av skepp
En skumt skepp?
En stor rund Aladdin-sak
Ashe, närbild
Ashe, igen
Två flygande skepp
En trött och sliten kung
Massor av spelande moogles!
Basch rider på en Chocobo och skjuter pilbåge
Bilder från spelet / “In-game”:
Penelo handlar av en moogle
Fler kunder i butiken
Balthier och Asche
Vaan är ute och handlar, eller stjäl
Vaan ute på ett stort torg
Vaan skymd av en svans
Källor: www.square-x.com, www.squarenet.info