image/svg+xml Ta mig upp

Final Fantasy: nästa generation

Snart så dyker FFIX (FF9) upp till våran kära PSX (Playstation, X:et kommer ifrån att maskinen hette “Playstation X” från början och även fast namnet är ändrat så har förkortningen hängt kvar hos vissa medan andra förkortar det PS). Till sommaren 2000 så kommer spelet till Japan och till resten av värden så släpps spelet innan jul med lite tur. Det ryktades även om att FF9 skulle bli den sista “Sista Fantasin” (the final “Final Fantasy” -för att använda ett engelskt uttryck) fast detta har nu 4 månader senare motbevisats då både FF10 till och med FF15 ska släppas och antagligen hamnar de allesammans på Playstation 2 (PS2), fast allt detta visste jag inte då denna artikel skrevs första gången så tänk på det när du läser resten utav artikeln.

Skulle det inte vara maffigt med ett FFX, tänk er att Final Fantasy serien då nått 10 olika spel och kan placera den romerska siffran X (X = 10) efter titeln. Final Fantasy X “The final Fantasy”, den sista fantasin, skulle kunna vara en lämplig titel för spelet. Och kommer spelet till PS2, och då kanske helt i 3D som till exempel Tomb Raider? Till gamla goda NES (Nintendo 8-bit) så släpptes 3 Final Fantasy spel och det var bara den första titeln som letade sig utanför Japan. Spelen var platta och i 16 färger som högst fast oftast mindre. Striderna gick segt och de var allt annat än snygga och effektspeckade. Om man valde att attackera en fiende som sedan dog innan man han utföra attacken så anföll man inte nästa fiende, som i de nyare spelen, utan man fick helt stå över sin tur. Sedan till SNES (Nintendo 16-bit) så släpptes 4 FF spel, FF4 (FF2 utanför Japan), FF5, FF6 (FF3 utanför Japan) samt FF “Mystic Quest” som är ett ganska udda FF spel. Dessa spel var givetvis snyggare än sina föregångare och när man kom ut på kartan så var den uppbyggd utav en enda polygon med kartan som textur, mycket mer klarade inte en SNES av.

Square tar ut skilsmässa med Nintendo och går ihop med Sony för att skapa spel till deras lovande maskin Playstation som knappt hade släppts innan planerna kom upp på dagordningen. Senare kom både FF7 och FF8 och Square blev SquareSoft och sålde miljoner utav sina spel. Spelen hade nu klivit in i polygonvärlden, det ända som fortfarande var i 2D var bakgrunderna medan gubbar, strider, världen med mera var helt i 3D.

Hur blir det till PS2 (hade inte PSX2000 låtit mycket ballare?) då, kommer allt bli i 3D även bakgrunder, städer och allt annat? Jag vet inte riktigt vad jag tycker är bäst eftersom jag spelet åtta stycken Final Fantasy spel som alla haft 2D bakgrunder och gillat det, det är lite utav charmen med spelen speciellt på PSX då de står med ena foten i 2D världen och den andra i 3D världen då inte allt är i 2D och inte allt är i 3D heller. Om allt var i 3D så skulle detta nog skapa bättre inlevelse fast allt kan bli för mycket äventyrspel och det skulle inte vara så kul. Men SquareSoft har redan gjort RPG helt i 3D, exempel är Brave Fencer Musashiden (BFM) och Xenogears (ingen av dessa har släppts i Europa) och där har de faktiskt lyckats. Men skulle FF spelen tappa sin charm om man styrde en hoppande och klättrande hjälte över berg och genom slott? I Xenogears och BFM så får man styra kamran själv i städerna och sånt fast vad är vitsen egentligen med det? Det finns ju ingen vakt som står bakom ett hörn som i Metal Gear Solid eller ett monster på taket som i Silent Hill utan fiender möter man i alla fall utan att ha sett dem.

Vad man än tycker om ett FF i 3D så tror jag att de flesta kan hålla med om att det hör till ovanligheten med RPG helt i 3D eftersom det aldrig riktigt behövs rent praktiskt för att kunna spela. Nåja, smaken är som Tjeckoslovakien: delad.