Game Designers Studio
För att Nintendo skulle vinna tillbaka Square till sin spelmarknad så
startade Hiroshi Yamuchi (Nintendo) en fond, denna fond fyllde han med
ungefär 20 biljoner Yen ($162 800 00). Då fick dom tillbaks delar, som
kom att heta GameDesignersStudio. Dom har utvecklat ett spel till
GameBoy Advance (Final Fantasy: Tactics), samt Till GameCube (Final Fantasy: Chrystal Chronicles).
Chrystal Chronicles
Basen eller grunden i stridkonceptet i FF:CC är inte densamma som andra
Final Fantasy spel; det är mer fritt-springa runt nu, man kan även vara 4
spelare samtidigt. Ni som spelat Kingdom Hearts (PS2) kommer nog känna igen
er en del i det. Man kan heller inte möta fiender hursomhelst och varsomhelst,
fienderna kommer vara synliga inför strid. Men samtidigt kommer inte EXP
(Expansion points) lv (levels) magier, abilities, skills och andra tekniker
försvinna, det kommer bara vara lite mer andningsrum i striderna.
Storyn i spelet
Chrystal Chronicles utspelar sig i en värld, som för flera tusen år sedan var dränkt av något grönt slabbigt klet. Rörde byborna vid detta så dog dom direkt, men dom utvecklade senare ett skydd mot det här giftet, en kristall som var stor nog att skydda en hel by, tillslut hade alla byar en sån här kristall. Nackdelen är att den varje år måste fyllas på med Mana Vatten, annars tar dens livskraft slut, när den väl är påfylld så kan den fortsätta att skydda byn ett helt år till.
Funktioner med GameBoy Advance
Det går rykten om att man ska kunna koppla ihop sin GameBoy Advance med en GameBoy Advance > GameCube kabel, med sitt GameCube så man kan byta vapen, ordna upp i sin inventory och mycket mer. Ett annat starkt rykte är även att man ska kunna tanka ner sin karaktär på sitt GameBoy Advance, för att sedan träna den när man inte har tillgånge till GameCube.
Final Fantasy: Chrystal Chronicles släpptes i mars i Japan, det är dock osäkert på ett releasedatum i Europa.
Källor: www.cuben.net, www.ign.com