Prologue
Det blir tyst för en stund, ögonen spärras snabbt upp av de underbara färger av pixlar som speglas upp framför mina ögon. Det blir plötsligt mörkt. Mina händer greppar ett hårdare tag om den lilla Snes handkontroll som sitter som gjuten i mina händer. Snart Så står jag där, jag, hjälten!
Lekandes med mina vänner Timothy och Elliot på en bro, i ett land som jag tidigare aldrig ha skådat. Så vackert, så magiskt! musikslingor av vad som för mig var det vackraste ljud som någonsin funnits till den lilla konsollen, når mina öron. Jag tar ett djupt andetag, blundar och njuter! Men så plötsligt …
så snubblar jag, faller, och lyckas i sista sekunden få tag i den vingliga brokanten. Mina lojala vänner springer snabbt fram för att rädda mig från avgrunden… men det är för sent.
När jag öppnar ögonen inser jag att jag har fallit till botten av ett vattenfall. Stapplande ställer jag mig upp, överraskad att jag fortfarande är vid liv. Plötsligt hör jag en svag röst viska mitt namn, sakta följer jag den mystiska rösten, medströms den lilla bäcken. Snart ser jag ett blått ljussken som bländar mig, och som tvingar mig att stänga min ögon. När jag åter öppnar ögonen har ljusskenet lagt sig, det är då jag ser det. Det legendariska svärdet! Det svärd som skulle leda mig igenom det bästa *RPG jag någonsin har spelat under mina 19 år i livet.
De flesta av oss har speciella minnen av Secret of Mana!, det var inte bara det mest vackraste spel som vi någonsin skådat, utan också det första RPG där man kunde spela hela äventyret tillsammans med en vän. Det är väldigt svårt att sätta fingret på vad det är exakt som gör Secret Of Mana till ett sånt mästerverk! Alla känslor man får medan man spelar är dock ett faktum, och kanske är det just dessa känslor, och själva spelets uppbyggnad som gör det så fantastiskt?
“Ett svärd, ett äventyr”
Secret of Mana var det andra spelet i ordningen och den största framgången Square dittills haft med spelserien Seiken Densetsu. Men det var då. På marken under Manaträdets väldiga skugga fortsätter livet som vanligt. Konsolgenerationer föds och tynar bort, forna konkurrenter enas under gemensamt namn och nu planerar Square Enix att släppa nya spel i Seiken Densetsu serien. Så släpps ju då snart ett nytt lovande spel från World Of Mana serien, nämligen Children Of Mana! ett spel som enligt mig verkar ha ruskat av sig allt gammalt damm, och kommit tillbaka, stoltserande, fräscht och med den glans som vi så väl känner igen!
Children Of Mana
Fullständiga namn: Children Of Mana (Seiken Densetsu).
Konsoll: Nintendo DS.
Spelare: 1-4
Genre: Action/Rpg
De flesta av er där ute rycker förmodligen på axlarna, när ni nu får höra att det är på väg ett nytt mana spel. Troligen beroende på spelen som Square Enix släppte efter det gudomliga Secret Of Mana, där bland annat Sword Of Mana har en stor roll. Tråkigt nog blev uppföljarna i World of Mana serien en ganska stor flopp, och har tappat mycket av den kära “mana känsla” som fanns till det första spelet.
Men du behöver inte ha på ditt DS länge förän du känner dig hemma, det märks direkt att Children Of Mana är ett mana spel därav sin harmoniska musik, färgstarka nyanser och traditionella *”sprite”-baserade karaktärer. Med ett leende på läpparna väljer jag New game och reser tillbaka till en plats som faktiskt har fått sin heder tillbaka.
Spelet tar sin början med att du som spelare får välja mellan 4 olika karaktärer, med olika slags *status för olika slags ändamål. När du med visdom har valt din karaktär kastas du in i en mysig skogsbygd, där inte bara människor lever, utan också de 8 klassiska gudarna där bland annat Luna, Dryad, Salamander och gnome. Som de mana fans vi är, så har vi koll på att det är dessa gudar som bygger upp det klassiska mana magi-systemet.
Efter ett samtal med chefen i bygden, och efter att ha upplevt en mindre jordbävning, så får vi veta att något inte är som det ska. Den här gången handlar det om ett torn i staden, som du givetvis ska utforska och också rädda en flicka från byn som är fasthållen där.
Spelets huvuduppgift är att leta efter manaägg, och varje ägg som hittas skall därefter föras till en magisk portal som på så sätt aktiveras. Genom denna magiska portal förs man senare vidare till en ny plats för att söka upp ännu ett nytt ägg. Efter ett flertal sådana förflyttningar är det också dags för de klassiska bossstriderna. Children Of Mana, verkar i mina ögon sträcka sig lite för mycket åt *”slice and dice”, och min största egna farhåga är att det kommer bli alldeles för mycket monsterslaktande i ointressanta grottor. Många spelare däremot gillar ju susningen av uppgraderingar av vassare vapen, och hårdare rustningar, men jag själv säger att de måste backas upp med en engagerad historia men också intressanta platser och karaktärer.
För att inte avslöja för mycket om själva spelets handling, så går vi istället vidare på hur stridsystemet är uppbyggt. I stridens hetta spärrar jag upp mina ögon, och ger ifrån mig ett tjut. Jag har äntligen hittat tillbaka till det som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva igen. Stridsystemet ger tillbaka alla känslor som man fick av Secret Of Mana första gången man satte tänderna i det, och faktiskt ändå lite till.
I Children of Mana kan upp till fyra spelare springa runt i den genommysiga världen och puckla på monster tillsammans. Styrningen är välbekant, och på något sätt känns det ändå som att det flyter på bättre. Själva uppfattningen om hur användning av svärd och magier i spelet funkar har jag inte fått, så det återstår att se. De tidigare spelen har lidit av irriterande pauser mitt i striderna eftersom man var tvungen att gå in på menyn för att ändra vapen eller använda karameller och andra saker. Extra tätt haglade svärorden och glåporden över mig, magikern som ofta mitt i striden var tvungen att rota runt i menysystemet för att komma åt alla sina magier. En massa feltryckningar på det gjorde bara saken ännu värre. Förhoppningsvis har Square Enix gjort något åt denna irreterande detalj, och löst det
automatiskt nu när spelarna har två skärmar vardera. Såklart finns det klassiska Combo-systemet med som vi också kan hitta i spelsseriens föregångare, och såklart RPG systemet, dvs då du får erfarenhetspoäng av monster du dödar, och därefter växer level och blir starkare.
Du börjar som vanligt med ett helt vanligt level 1 svärd, som du då kan bemästra och få Behörighetspoäng för att kunna uppgradera den till level 2, och där med kunna ladda upp svärdet för en level 2 combo. Det finns en hel del nyheter med stridsystmet, och en av dessa är att om du kan få fienderna att studsa på varandra när du slår dem, så tar också dem skada. Detta kan bli katastrofiskt för dina stackars fiender. Det har också tillkommit en ny funktion, där du kan finna olika magiska stenar som du kan kombinera med dina vapen och rustningar för att få en upphöjning på din status.
Låter underbart bra, men när kommer det egentligen?
Ett Europa datum är för tillfället så klart uteslutet, men det räknas dimpa ner hos Amerikanerna
den 30 Oktober 2006, om det stämmer återstår att se.
Än så länge, verkar Children Of mana med en någorlunda simpel, men trogen återhämtning sätta mana serien med fötterna på jorden igen. En intensiv och traditionell historia väntar oss, och och också ett rasande och nygivande stridsystem.
Nostalgifesten har satt igång, och du är bjuden!, kommer du?…
*RPG: RolePlayingGame (Rollspel).
*Sprite baserade: Speciell grafik stil -> Här!
*Status: Status är olika egenskaper i styrka, magi, uthållighet m.m
*Slice and dice: Slice and dice är ett spelsätt då huvudupplägget är att döda så mycket fiender som möjligt.
Källor: www.gamespot.com