Runt 4800 PSP har lämnats tillbaka till Sony från missnöjda köpare som uppger att fyrkanten inte fungerar korrekt. Anledningen till felet är att skärmen är för stor eller konsolen för liten, det beror lite på hur man ser det. Hursomhelst så är det så att den som tar emot signalen inte har så pass mycket plats (på grund av skärmen) så att den kan sitta precis under själva knappen. Detta gör så att PSP inte alltid registrerar att man trycker på fyrkanten, något som kan bli väldigt förödande.
Sony visste om detta fel när de släppte PSP erkänner Ken Kutaragi i en intervju. Ken Kutaragi tänker dock inte be om ursäkt. ”Det är den här designen som vi har kommit upp med. Det lär finnas folk som lär klaga över användarvänligheten, men det är något som användare och speltillverkare får lov att vänja sig vid. Jag ville inte att skärmen skulle bli mindre, jag ville inte heller att konsolen skulle bli större” förklarar sig Kutaragi. Frågan är om det verkligen skulle varit så hemskt om PSP skulle blivit knappt en centimeter större.
”Knappens placering är (placerad) där av en anledning. Det är enligt våra specifikationer. Det är något som vi har skapat, och det här är våra specifikationer. Det var en klar anledning till det, och det var inget misstag” fortsätter Kutaragi.
Ken Kutaragi älskar sin lilla maskin och fortsätter med att säga: ”Jag tror att vi har skapat den finaste saken i världen. Ingen skulle kritisera en känd arkitekt om han placerat en dörr fel. Det är samma sak med det här” avslutar Kutaragi med. Jag håller med Kutaragi om att ingen skulle kritisera en arkitekt som placerat en dörr lite fel, men en arkitekt som placerat en dörr så att den ibland inte går att öppna, ja han skulle nog bli kritiserad.
Källor: www.gamespot.com