image/svg+xml Ta mig upp

Hur man spelar Final Fantasy XII

Final Fantasy XII

Demot som följer med Dragon Quest VIII i Nordamerika den 15e november är samma demo som fanns spelbart på Square Enix Party i somras. Men nu har man lagt på engelska undertexter.

I början av demot får man välja vilket av de två tillgängliga avsnitten man vill spela. Det ena – “The Phon Coast” – utspelar sig i en stor öken där man styr Vaan, Penelo och Basch. Uppdraget man har där är att döda en Rock Eater – en typ av dinosaurie. Men det är inte bara att springa till slutet av “banan”. För att få fram denna Rock Eater så måste man besegra tre fiender kallade Sleipnir. För att stöta på Sleipnirs så gör man enklast i att springa iväg till stranden där de bråkar med Mandragoras – en blomliknande fiende. Efter detta så kan du möta Rock Eater som är områdets boss.

I den andra delen – “The Stilshrine of Miriam” – av demot spelar vi Ashe tillsammans med Balthier och hans vän Fran. De är nu nere i en mörk och kall grotta på jakt efter en nyckel för att kunna ta sig in till ett låst område. För att komma in där så krävs så klart en nyckel. Denna nyckel får man bara om man lyckas hitta och besegra den Adamantoise som gömt sig i grottan. Efter att ha besegrat den så får man nyckeln till det låsta området. Därinne väntar Ring Wyrm – bossen i grottan. Han är svårare än bossen i öknen, och när du besegrat honom så slutar demot.

I grottan vi nyss beskrev så kan vi nämna att det kryllar av gamla hederliga Bomb-fiender. Ni vet de där som exploderar om man inte dödar dem snabbt nog. 1up.com upptäckte dock en liten irriterande detalj med grottan. Det är så att grottan består av flera nivåer, är man på den lägre nivån så drar sig fiender på den övre nivån till dig och startar en strid som gör att man tvingas fly eftersom man inte kan attackera dem. Får hoppas att detta problem inte kvarstår i det färdiga spelet.

Varje del i demot har ett speciellt ”Mode” (spelläge) knutet till sig. Wait Battle Mode används i den första delen – öknen – av demot. Detta läge innebär att alla fiender och karaktärer stannar upp i tiden så fort du håller på att göra något val i stridsmenyn. I den andra delen av demot – grottan – så är det Active Battle Mode som gäller. Då får du inget andrum utan måste vara extra snabb då du väljer kommandon i stridsmenyn.

Båda delarna i demot tar enligt 1up.com cirka 10 till 15 minuter att klara av. Demot tycker de är ganska lätt eftersom man börjar med rätt mycket HP och flera kraftfulla magier. Varje ”bana” börjar med att kameran filmiskt glider igenom hela området och visar er det viktigaste. 1up.com har också märkt att områdena man spelar på medvetet har begränsats med osynliga kraftfällt som på kartan representeras av prickade linjer. Vi får hoppas att detta bara gäller demot och inte hela spelet.

Förutom de båda spelbara delarna så innehåller demot lite trailers samt något kallat Attract Mode. Här kan man titta på några förrenderade sekvenser från spelet – grymt snygga så klart.

En fråga som dyker upp med demot är att det är så uppdragsbaserat – som Final Fantasy X-2. Alltså man får ett givet uppdrag, och när det är färdigt så står det ”Stage Complete” på skärmen. Om detta enbart är för demot vet vi inte. Det kan rent av vara så att det vi spelar i demot inte ens finns med i det färdiga spelet, förutom själva områdena.

I demot så kan man aldrig få upp huvudmenyn, alltså där man byter utrustning, ändrar med Gambits, kollar sina Items, osv. Men på en gammal bild så ser vi hur menyn ser ut. Den är från E3 2004 och menyn har säkert förändrats en hel del sen dess. På våran FFXII-sajt har vi ytterligare analyserat menyn utifrån den bilden.

Antalet nya saker vi lärt oss om FFXII utifrån förtittarna på demot är väldigt många. Därför tar vi upp allt nytt under ett antal olika rubriker/områden. Det mesta är fokuserat på strid – den del av spelet som förändrats allra mest sedan föregångarna. Enligt 1up.com är striderna mycket lika FFXIs strider.

Striderna

Man väljer en ledare av de tre man har i sitt party, Vaan och Ashe är ledare från början. Det är ledaren man styr i strid och springer runt med i världen. Man kan dock när som helst, även i strid, byta ledare. Hela tiden springer de andra efter ledaren på rad.

I striderna så får du röra din ledare fritt. Du kan alltså springa runt bakom fiender och anfalla dem i ryggen. Men du kan inte bara springa bort från en strid som startat, för då sugs du tillbaks in i striden. För att fly får man helt enkelt springa bort från striden men samtidigt hålla R2-knappen intryckt.

De två andra i ens party kan man också styra i strid, om man vill, genom att sätta Gambit på eller av i stridsmenyn (kan göras när du vill). Är Gambit på så attackerar de efter ett speciellt system, kanske de bara helar, eller bara slåss. De datorstyrda gubbarna är faktiskt rätt smarta, om fienden till exempel är svag mot Fire så kommer de att kasta just Fire på denne. Om man aktiverar Gambit för alla så går spelet på autopilot och man kan lugnt luta sig tillbaka. Detta är perfekt i enklare strider eller då man vill samla.

I menyn med stridskommandon så väljer man en permanent handling. Alltså, väljer du Attack så kommer gubben slå fienden ända tills du ger denne ett nytt kommando. Du kan dock avbryta mitt i och ge ett nytt kommando. Till exempel kan du ha valt att kasta Cure på någon, men så dör denne, då kan du avbryta kommandot och göra något annat istället.

ATB-systemet (Active Time Battle) är lite omgjort, eller rättare sagt omvänt, i FFXII. ATB-mätaren har tidigare alltid laddats upp och när den är full så får man utföra ett kommando. Men nu så laddas mätaren upp först efter att man har valt ett kommando, och först då mätaren är full så utförs det. Vi vet dock inte om olika kommandon tar olika lång tid att utföra, som i Final Fantasy X-2.

De bågade linjerna man ser mellan fiender och spelare är till för att visa vem som attackerar vem. De blåa linjerna visar att din kamrat där bågen börjar attackerar den fiende där bågen slutar. För fiender gäller samma sak fast där är bågen röd till färgen.

Ytterligare en liten detalj är att man i strid väljer i en lista vilken fiende man ska anfalla. För att kunna anfalla sina kompisar måste man då trycka på R1, för att byta tillbaks till fienderna så trycker man L1. Detta kommer markant att minska risken att man råkar slå ihjäl sina kompisar i stridens hetta. Jag antar att då man kastar helande saker, så som Potions eller Cure, har automatisk fokus på sina kamrater.

För övrigt kan nämnas att ingen av karaktärerna i demot har något unikt stridskommando, inte heller har de ha någon Limit. Man får heller aldrig se vilken Level man är på, eller hur många EXP man har, även om man får EXP i demot och går upp i Level.

Förändrade menyer

Menyn med HP osv. längst ner till höger har förändrats rätt markant från de tidigaste bilderna. Till exempel har “Status” försvunnit, och man kan nu se vad varje karaktär utför för stridskommandon. Detta funkar som så att då ATB-mätaren är full så står det ”Action” under den, vilket visar på att karaktären utför det kommando du gett den. Innan mätaren är full, och även efter, så står det ovanför mätaren vad för kommando du ska utföra, till exempel ”Attack”, eller ”Cure”.

HP-värdena längst ner till höger visar nuvarande HP och max HP bredvid varandra. Under denna information finns en mätare som i procent visar hur mycket HP du har kvar. För MP så ser det likadant ut förutom att där visas inte ditt max MP.

Allra högst upp på skärmen finns en liten rad där hjälpsamma tips rullar fram under striden. Under denna rad finner vi Battle Log som visar vad fienderna är på väg att utföra för attacker. Detta är utmärkt information om en fiende till exempel laddar med ett kraftfullt slag och du har lite HP, för då hinner ni kanske hela er. På samma rad visas även antal EXP och Gil ni får efter varje besegrad fiende.

Något mer som är nytt är att man nu har någon form av permanent Scan på sina fiender. Högst upp till vänster på skärmen så visas aktuell fiendes namn, nuvarande HP samt max HP, detsamma för MP, samt fiendens svagheter. Detta kan komma väl till pass i svårare strider då man funderar på att fly.

I alla strider så ser man en mätare ovanför alla karaktärer och fiender. Dessa visar hur mycket HP man har kvar procentuellt. För fienderna är mätaren röd, och för er är den blå. När man möter en boss så kommer en mycket bredare sådan mätare att visas allra högst uppe på skärmen.

Summons

I demot kan bara Vaan och Ashe åkalla summons. Vaans summon heter Hashmal. När de åkallar en summon så kommer åkallarens alla MP att försvinna, och ens kamrater försvinner från striden. Kvar i striden är då fienderna, ens summon, samt åkallaren. Åkallaren kan då hjälpa till i striden, eller hela sin summon. Man kan faktiskt hela summons med vanliga saker, så som Potions.

En summon är kvar i en strid en viss tid, visat på en mätare. När denna mätare tar slut så försvinner din summon. Om striden skulle ta slut innan mätaren så kommer du att kunna springa runt och jaga andra fiender med din summon!

I strid så utför din summon sin specialattack hela tiden. Hashmals specialare heter Roxxor. Då din summon dör (den har eget HP) så utför den en mycket kraftfull attack som gör extrem skada.

Magier

Magier har man mängder av i demot. De flesta har fördelats så att någon indirekt blir White Mage, medan någon annan blir Black Mage, osv. Detta säger dock inte att det kommer vara så i spelet, så vi får vänta och se.

Magierna kommer i det senaste nivåsystemet. Alltså Fire är nivå ett, Fira är nivå två, och Firaga tillhör den tredje och starkaste nivån. Vi har White Magic och Black Magic. Utöver dessa har vi Time Magic (Stop, Slow m.fl.) samt Green Magic (Protect, Shell m.fl.).

På den andra nivån så kan de flesta magierna kastas över mindre områden. Alltså magin gör maximal skada i mitten, fast mindre skada ut mot kanterna. På nivå ett så kan man bara kasta magin direkt mot ett enda mål. Samma system används för de flesta magier, även Cure och Cura.

I demots andra del – grottan – så stöter man på en mängd statusmagier som fienderna kastar. Till exempel kan man få otrevliga Blind på sig som gör att man får svårare att träffa sina mål. För att bota detta så kastar man som vanligt föremålet Eye Drops på sig. Man kan också kasta magin Blindna på sig för att bota Blind.

Utanför striderna

Som vi redan skrivit i snart två år så finns det inga avgränsade stridsscener i spelet. Man ser fienderna på avstånd – imponerande avstånd enligt 1up – och väljer till stor del själv vilka man ska slåss med. I demot så reagerar de flesta fienderna inte på din närvaro förrän du är väldigt nära, vilket betyder att du kan anfalla dem bakifrån och få extra fördelar i strid. Detta varierar dock från fiende till fiende, för vissa har enormt bra syn, hörsel eller luktsinne.

En lustig detalj är att fienderna kommer att slå på varandra om du inte avbryter dem. Vissa fiender blir arga på andra som kommer in på deras territorium, andra är bara allmänt muckiga och bråkar med allt och alla. Till exempel har vi Mandragoras som gärna slåss med alla som är större än de själva. Finns det inga fiender nära till hands så slår de på varandra. Detta kan man så klart utnyttja på bästa sätt genom att anfalla det bråkande paret precis innan någon av dem dör.

I och utanför strider så har man själv full makt över kameran. Man roterar den hur man vill med höger analogspak. Om man för spaken uppåt så zoomar man in, för man den nedåt så zoomar man ut. För att inte gå helt vilse har man så klart en karta uppe i högra hörnet. På den ser man fiender och de olika mål samt delmål man har att utföra. I öknen så visas till exempel vart alla Sleipnirs finns på kartan som röda prickar.

Närhelst man inte är i en strid så kan man återfå förlorade MP bara genom att springa omkring lite. Självklart finns klassiker så som Ether fortfarande kvar. Kartan och menyn med karaktärernas HP och MP visas självklart även utanför striderna.

Övrigt

Det var nog allt vi kunde få ut av de båda förtittarna. Vi kan dock på bilderna tydligt se karaktärernas känslor i deras ansikten – så som ilska, rädsla och förvåning. Sen skriver 1up.com att Archadia Empire (vår fiende i spelet) försöker ta över hela världen med något slags magiskt vapen, något vi inte känt till tidigare.

Bilder från demot

Miniatyr Miniatyr Miniatyr Miniatyr Miniatyr Miniatyr Miniatyr Miniatyr Miniatyr Miniatyr

Källor: www.1up.com, www.gamespot.com