image/svg+xml Ta mig upp

Intervju med Nomura om KH2 och KH:CoM

Jag har fått tag på en intervju med Tetsuya Nomura, regissören av Kingdom Hearts 2, Kingdom Hearts: Chain of Memories och filmen Final Fantasy VII: Advent Children, och enligt rykten jobbar han även med ett annat spel. Intervjun kommer från den här månadens nummer at tidningen GMR.

GMR: Varför beslutade ni er för att göra ett Kingdom Hearts spel till GBA? Varför berättar ni inte hela storyn i Kingdom Hearts 2?

Nomura: Storyn till Kingdom Hearts 2 fanns redan när vi arbetade med Kingdom Hearts. Då fanns inte ens tankarna på Kingdom Hearts: Chain of Memories. Kingdom Hearts 2 tar vid där Kingdom Hearts slutade, men ett år senare. Från början så hade vi inga planer på att berätta om det året, men ju mer vi diskuterade om en GBA version, desto mer tyckte vi att vi skulle ha det året som story i KH:COM.

GMR: Hur pass upptagen är du nu när du regisserar flera spel? Är det roligare än när du bara gjorde karaktärs designer?

Nomura: Väldigt upptagen. Jag har nästan ingen tid för mig själv. Eftersom jag tar de flesta besluten inom de projekt jag jobbar med så är det självklart roligare än när jag bara gjorde karaktärs designer.

GMR: I KH så var det många Disney karaktärer ni inte hade tid att använda er av. Har ni lagt in några i KH2 eller KH:COM som ni kan tala om?

Nomura: Vi kommer avslöja karaktärerna snart.

GMR: Vad gör Kairi och Riku i KH:COM?

Nomura: Du har nog anat att dom spelar en viktig roll, men mer än så kan jag inte säga.

GMR: Cloud är med i KH:COM. Finns det fler karaktärer som vi kan se fram emot?

Nomura: Utan att säga för mycket så kan jag säga att Soras minnen från KH spelar en stor roll i KH:COM. Så det finns en ganska stor chans att du kommer att få se karaktärer ifrån KH dyka upp i spelet.

GMR: KH gjorde Disney ”coolt” igen, och splittrade även uppfattningen om att Disney spel endast är till för barn. Hur känner du om KH’s stora succé?

Nomura: ”Splittrade även uppfattningen om att Disney spel endast är till för barn” Det var exakt det jag försökte göra, så jag är glad över att du ser det så. Hur som helst, fortsättningen på spelet kommer nog att visa ifall KH är en succé eller inte.

GMR: Vem är Axel och vad är hans roll i KH:COM? Han syns även i en trailer till KH2 så han måste spela en viktig roll.

Nomura: Som du kan se på bilder som vi har släppt så tillhör han gruppen som bär svarta kåpor. Hans roll och syfte är nyckeln till KH2 och KH:COM så jag kan inte säga så mycket. Men jag kan säga så mycket som att eftersom han är en medlem i ”gruppen” (antar att han syftar på männen med svarta kåpor) så kan man säga att han är en ”länk” mellan de två spelen. Han kommer även att dyka upp ganska tidigt i båda spelen.

GMR: I KH så var två av de största klagomålen kameran och den extrema svårighets graden (Hallå, Sephiroth). Kommer ni att ändra på detta så att spelet blir mer användarvänligt i KH2?

Nomura: Självklart, oroa dig inte.

GMR: Planerar ni att använda er av Utada Hikaru (hon som sjöng theme låten ”Simple and Clean i KH) i soundtracket igen?

Nomura: Jag kan inte svara på det för tillfället.

GMR: Är Musse den kraftfullaste karaktären i KH universumet?

Nomura: Jag vill ännu inte avslöja den kraftfullaste karaktären, men du kommer att bli förvånad över Musses roll.

GMR: Kommer vi vara tvungna att spela KH:COM för att försåt KH2?

Nomura: Som jag sa tidigare, eftersom storyn till KH:COM inte existerade när vi redan hade en till KH2 så kommer du inte vara tvungen att spela KH:COM för att förstå KH2.

Källor: www.kingdomhearts2.net