Tetsuya Nomura intervjuades nyligen av den Japanska tidningen Dengeki Playstation Magazine. Tetsuya ska regissera de båda kommande Kingdom Hearts-titlarna (KH2 & KH:CoM) samt den kommande filmen FFVII Advent Children. Han svarade på mängder av frågor om just detta. Jag har översatt hela intervjun till er så att ni lätt ska kunna läsa igenom den och få så mycket info som möjligt. Den är ganska lång, men den är absolut värd all tid den tar att läsa.
Dengeki Playstation Magazine: När dök planerna på ett Kingdom Hearts II upp?
Tetsuya Nomura: Planerna fanns där då vi började bli klara med Kingdom Hearts: Final Mix, men det bestämdes inte på riktigt föränn juli eller augusti.
DPM: Varför bestämde ni er för att utveckla ett Kingdom Hearts-spel till Game Boy?
TN: Jag hörde något om att barn ville spela Kingdom Hearts på GBA. Det verkade också som att det fanns ett liknande behov i USA och Europa, så jag tyckte att det var tvunget att produceras. Planerna på GBA-spelet diskuterades medan vi pratade med Disney om KH2. Det var faktiskt nyligen som vi verkligen spikade att det skulle produceras en GBA-version.
DPM: Inga av Disney-världarna i Kingdom Hearts 2 har avslöjats. Kommer det att vara möjligt att besöka olika världar även i KH2?
TN: Självklart. Antalet världar i KH2 bör inte bli mindre i antal jämtemot dess föregångare, så var snälla att se fram emot dem. Kingdom Hearts 2 kommer att innehålla helt nya världar och några världar kommer ni att känna igen ifrån originalet.
DPM: Kommer Twilight Town spela ungefär samma roll I KH2 som Traverse Town gjorde i KH?
TN: Jag kan inte besvara den frågan, men det är definitivt en stad som spelar stor roll i spelet och är inblandad i storyn.
DPM: Illustrationen av Twilight Town har en byggnad som ser ut som en tågstation. Kommer det att vara möjligt att besöka andra världar genom att åka på detta tåg?
TN: Jag kan inte svara på den frågan ännu, men den byggnaden har stor betydelse.
DPM: Är ön, som visats på några av de nya bilderna, Destiny Island ifrån Kingdom Hearts?
TN: Antagligen. (Skratt) jag kan inte avslöja några detaljer ännu, så fansen får försöka använda deras fantasi.
DPM: Musse kan ses på några av Kingdom Hearts II’s första artwork, men kommer han att dyka upp i början av spelet?
TN: Musse kommer att användas på ett speciellt sett i Kingdom Hearts II, så jag kan inte avslöja några djupare detaljer för tillfället. Men andra karaktärer från Disney kommer att delta i spelarens sällskap, som i Kingdom Hearts.
DPM: Kommer Soras vänner, Riku och Kairi, dyka upp i Kingdom Hearts II?
TN: En stor del av Kingdom Hearts kretsar kring frågan om Sora kommer att få träffa dem igen eller inte. Så jag kan inte svara på den frågan.
DPM: Det verkar som att det finns karaktärer som förekommer i både GBA-spelet och KH2?
TN: Det kommer att finnas helt nya karaktärer i GBA-spelet, men var snälla och vänta på kommande nyhetssläpp för mer information om dem.
DPM: Fienden i Kingdom Hearts II är inte längre bara the Heartless? Nu finns också männen i svarta rockar, men är de samma personer som i Kingdom Hearts?
TN: De vita fienderna i Kingdom Hearts II är underhuggare till de riktiga ondingarna och the Heartless från KH i varje värld. Jag kan inte säga vem som är vem bland det svartklädda folket, men en karaktär ifrån Kingdom Hearts är i alla fall ibland dem.
DPM: Kommer det att finnas några stora förändringar i stridssystemet?
TN: Grunderna är densamma, men det kommer att finnas ett antal helt nya valmöjligheter. Tillsammans med detta så kommer det att finnas fler möjligheter att använda sig av olika strategier i striderna. Det har också gjorts förändringar och tillägg på magi- & summonfronten i spelet. Själva systemet som används vid användning av summons kommer att vara annorlunda.
DPM: Hur blir det med äventyr och transport-systemet?
TN: Det fanns många blandade äventyr i Kingdom Hearts, och det kommer att vara ännu fler i KHII. När det gäller gummy-skeppet så planerar vi något liknande, men förbättrat.
DPM: Och pussel?
TN: Det kommer antagligen att finnas många föremål överallt som spelaren kommer att kunna pilla på. Storyn kommer säkert också att innehålla en del pussel för spelaren att ta sig igenom.
DPM: Kommer det att finnas platser som Coliseum från Kingdom Hearts och andra minispel i Kingdom Hearts II?
TN: Coliseumet kommer att vara ofattbart. Det kommer också att finnas många minispel att se fram emot.
DPM: Kommer alla mysterier och frågor från Kingdom Hearts att besvaras och lösas?
TN: Alla mysterier och frågor kommer att besvaras och lösas, om inte i text så i bild.
DPM: Varför bestämde ni er för att utveckla en uppföljare till FFVII i form av en film, och när bestämdes det?
TN: För ungefär ett år sedan. Visual Works (ett företag som skapat CG-filmer till Square) valde FFVII som tema i en presentation de skulle framföra. Vårt forskar- och utvecklingsteam arbetade tillsammans med dem på lanseringen, och jag gick med i gruppen. Det kommer att släppas som en uppföljare, men det var bara planerat att bli en visuell presentation innan.
DPM: Varför är Advent Children en film istället för ett spel? Finns det några skillnader mellan att göra ett spel och en film?
TN: För det första så startade vi med Visual Works projekt, men de kan inte göra ett spel ensamma. Vi försökte se om vi kunde göra det till ett spel, men det var inte möjligt på grund av ett flertal faktorer. I och med detta så bestämde vi oss för att hålla oss vid grundplanen och göra en film av det hela. Det är inte så stor skillnad på att göra denna film och att göra mellansekvenser till våra spel, men vi har lite mindre tid på oss. Vi bör också hålla kostnaderna nere då det inte är ett spel, men ändå ska vi hålla hög kvalité.
DPM: Är det några skillnader på att göra film av spel och göra Advent Children?
TN: Det läggs ner mer själ och jobb i dess utseende och stämning. Vi behöver annars anpassa filmerna till spelen men i detta fall behöver vi inte ta hänsyn till något sånt. Nu är det bara att köra hårt rakt igenom.
DPM: Hur stor betydelse har spelet Final Fantasy VII för dig?
TN: Det var Final Fantasy-spelet som jag var mest inblandad i, och det är min egen favorit. Det är också i detta spel som serien förändras radikalt.
DPM: Hur går det med utvecklingen av AC?
TN: Vi är ungefär 10% färdiga. Inte alla karaktärer har skapats ännu, men handlingen är klar.
DPM: Var det några saker som du var extra noga med när du tog tillbaka Cloud och Sephiroth till rutan?
TN: Vad ni ser nu är resultatet av ett antal timmar diskuterande och undersökande. Då det var omöjligt att ta tillbaka utseendet från FFVII till den nya realistiska looken i Advent Children, så försvann allt som gör att man känner igen Cloud och de andra från FFVII.
DPM: Vilken typ av ställning har den nya karaktären som slåss med Cloud i scenerna från trailern?
TN: Han är en fiende.
DPM: Var karaktärerna i Advent Children’s teaser-trailer animerade genom rörelsemottagning?
TN: Ja, helt riktigt, men den mottagningen var nyligen tagen för reklamsyfte. Det är inte en del av filmen.
DPM: Är stridsscenerna också skapade genom rörelsemottagning?
TN: Vissa är det, men delar som inte är möjliga att utföra av en person görs för hand.
DPM: Kommer karaktärerna att ha röster? Samt kommer de att vara på Engelska eller Japanska?
TN: Karaktärerna kommer att ha röster, mer kan jag inte säga.
DPM: Vad är temat i Advent Children?
TN: Nojima, som tar hand om storyn, säger att det inte kommer att vara något lättsamt. Det kommer att handla om överlevnad.
DPM: Vart, exakt, kommer Advent Children att utspela sig? Kommer det att vara någonstans ifrån Final Fantasy VII?
TN: Det är gömt i Logon.
DPM: Hur lång kommer Advent Children att vara?
TN: Den är planerad till ungefär 60 minuter.
DPM: Finns det någon chans att en uppföljare till Final Fantasy VII kommer att släppas som spel efter releasen av Advent Children?
TN: Jag hoppas på att detta projekt kan leda till någonting, för vi har nu väckt något som tidigare sov.
Så var det slut på den långa intervjun. Vad som kanske är mest intressant är ju det Tetsuya säger i slutet. Han hoppas på att denna film kan leda till ett nytt spel runt FFVII-världen. Han har ju ganska stort inflytande på Square Enix och många av utvecklarna har ju tidigare visat intresse till att utveckla en uppföljare, då i form av ett spel. Så detta kanske kan leda till det efterlängtade FFVII-2, vem vet.
Källor: www.gamespot.com