Allt det här är egentligen gamla nyheter, men på grund av att vi skribenter var lite slöa under hösten och vintern så har de inte nått er, trots det så tycker vi att ni ska få ta del av informationen. Så en del av er kommer förmodligen känna igen den information som kommer nu, men vi försöker komma ikapp nu och ska försöka få samma utbud dagliga nyheter som vi en gång haft, så ha tålamod med att det kommer dyka upp en del gamla nyheter ett tag nu.
Vi börjar med en story genomgång av Children of Mana. Storyn utspelar sig århundraden efter Sword of Mana, på ön Elujar. För många år sedan var det en stor katastrof och en pojke, en flicka, ett heligt svärd och det Stora Trädet hade rollen som räddare av världen. Nu, århundraden efter denna incident så är pojken och flickan borta, men svärdet och trädet finns kvar. Under trädet finns en by med folk som vill bygga upp världen med Mana Trädets krafter igen. Detta är sagan om tre barn och deras möten med Mana Trädet och Mana Gudinnan.
Frick är den första av dessa tre barn. En ung svärdsman i byn som, när han var liten, blev räddad av en riddare och därför bestämde sig för att träna upp sina svärdfärdigheter för att kunna bli som den riddare som en gång räddade honom.
Pop är nästa unga man. En ung slagskämpe med en morgonstjärna (flail) som vapen. Han hatar att bli kallad ”ung”, rör sig i sitt eget tempo och blir inte rädd för någonting.
Sist men inte minst är Tumble, en kvinnlig bågskytt som älskar sång och dans.
Lite fakta nu om själva spelandet då. Varje karaktär kommer att kunna använda unika attacker med sina respektive vapen. Som Frick kommer man bland annat kunna blockera inkommande attacker med en speciell blockeringsteknik, och även kunna kapa gräs (som i Zelda) för att få tag i olika saker. Pops vapen har, trots sina slöa rörelser en lång räckvidd och kan svingas som en bumerang för att få tag i saker på avstånd. Det är också användbart för att slå upp väggar och på så sätt öppna nya vägar att vandra. Med Tumble kan du slå ner fiender på ett långt avstånd med hjälp av hennes pilar. Nytt är också Fever mätaren som byggs på när du attackerar fiender. När den är full så kan du utföra en superattack som är unik för varje vapen (overdrive, limit och liknande alltså). Utvecklarna lovar en 25-30 timmars spelupplevelse, plus sidouppdrag för mer spelande. Det kommer också att vara en fin animesekvens som öppningsscen till spelet.
Spelet kommer att använda sig av Havoks spelmotor. Koichi Ishii, mannen bakom Mana serien, sa att han fick idén efter att ha sett presentationen av Half-Life 2 under E3 2003.
Vi har även fått veta att Square Enix inte kommer att utveckla Children of Mana, och andra Mana spel i framtiden. Istället kommer Next Entertainment att utveckla Children of Mana. Detta ska tydligen vara en del i World of Mana projektet, och meningen med det hela är att ge spelarna chansen att utforska Mana universumet från flera olika perspektiv.
Det har också kommit upp en World of Mana hemsida. Children of Mana och Seiken Denetsu 4 tar upp två länkplatser i menyn. Men som det ser ut så skulle det få plats med två spel till under de två, vilket skulle kunna betyda att det är fler Mana spel på ingång. Här är hemsidan.
Avslutar nyheten med ett par scans för er att njuta av.
Källor: www.1up.com, www.joystiq.com