Till att börja med bör nämnas att spelet INTE är en konvertering av PSX
spelet Final Fantasy Tactics som släpptes för några år sedan. Många likheter
finns förstås: jobbsystemet och perspektivet som spelet är sett ur (snett
ovanifrån), men mycket är också nytt: Region Create System, Clan System och
Judgement System (m.fl.). Vad dessa innebär har jag inte lyckats få reda på.
Nu vet vi också att summon monster, som de flesta som spelat FF någon gång
känner igen, kommer att dyka upp. Vi kommer alla att få återse Ifrit, Shiva
och Ramuh för att nämna några. Jag måste säga att jag är glad över detta
eftersom jag alltid har gillat det här med summon monster. De enda som
kommer att kunna frammana summon monster är logiskt nog summoners (alltså de
som har summoner som yrke).
Det var det om summons det. Annat nytt är dessa yrken:
Mystic Knight: Jämför med Sorcerer på FFV. Alltså en magiker som använder
sig av så kallad Sword Magic.
Atelier: Kan använda alla föremål i strid.
Summoner: Läs en bit ovan.
Geomancer: Använder sig av elementala attacker beroende på omgivningarna.
I början av spelet kommer spelaren att ha tillgång till futtiga tre yrken
att välja mellan. Nya yrken får man sedan genom att bära med sig vissa
föremål som man skall “träna” till master level. Allt som allt kommer det
att finnas omkring 40 jobb. Vissa av yrkena kommer dock att vara unika för
speciella raser (Till exempel kommer summoner yrket att vara unikt för Viera
rasen).
Lite ny “story info” om FFTA är bland annat lite fakta om några karaktärer:
Drottning Remedi: En mystisk kvinna som styr ett kungadöme helt på egen
hand. Hon skall visst ha någon sorts speciella krafter också.
Ezel Berbier: Medlem av klanen Mou.
Doridas: Huvudkaraktären Marches yngre bror. Han är en farlig man, jagad av
regeringen (en brottsling?)
För FFTA musiken står, till allas vår glädje, mästaren Uematsu-san själv.
Bilder:
Inscannad bild från en tidning, nummer 1
Inscannad bild från en tidning, nummer 2
Källor: www.ffinsider.net, www.rpgwh.net, Super Play nr 10_2002