image/svg+xml Ta mig upp

Se: FFXII provspelat, men försenat

Final Fantasy XII

Den 16:e mars 2006 ska spelet släppas i Japan. Ni som kan japanska ska skatta er lyckliga då ni kan få spela spelet upp emot ett år innan övriga svenskar (förutsatt att ni importerar spelet då det släpps i Japan).

Square Enix avslöjade även spelets “theme song” som kommer heta “Kiss me Good-bye”. Angela Aki kommer att sjunga den. Hon är hälften japan och hälften italien-amerikan, vilket öppnar för att hon kanske även kommer att sjunga den engelskspråkiga versionen av låten.

“Vi mixade klart låten för en till två veckor sedan. Det är en av mina favoriter hitills. Jag har spelat den om och om igen medan jag kör runt i min bil.”, säger självaste Nobuo Uematsu. Det är han som gjort denna låt, det är dock det enda han medverkat till i musikväg i spelet.

Han fortsätter med: “När jag hörde hennes röst så förstog jag att hon var den rätta.” Han var också riktigt imponerad av hennes pianospelande. Just nu är hon inte direkt känd i Japan men kommer att släppa sin första platta hos Sony. Det hela ska börja med singeln “Home” den 14:e september. Den låten har inget med FFXII att göra men kan vara intressant ändå för oss att lyssna på för att få veta hur hon låter.

Angela Aki var med på Square Enix Party 2005 och framträdde live med FFXIIs temalåt, där hon spelar piano och sjunger på engelska. Angela pratar även flytande japanska men Herr Uematsu valde att göra låten på engelska då det passade bättre till spelet. Det underlättar även internationaliseringen (översättning o.s.v.) av spelet, inget vi direkt gnäller över. Uematsu avslutar med att säga att musiken i spelet kommer att backas upp av en orkester. Men han vill inte avslöja när i spelet låten spelas, och det är ju rätt förståeligt då temalåten bara plockas fram till nyckelscenen.

Förtitt

Onding Final Fantasy XII var helt klart det spel som gavs mest uppmärksamhet, av journalister, fans och Square Enix. På plats fanns ett helt nytt spelbart demo av vansinnigt hett efterlängtade FFXII. Detta demo ger mer klarhet till alla hur spelet känns och fungerar, speciellt gällande striderna, skriver Gamespot.

Demot erbjöd två helt olika områden att spela. I den första får man styra Vaan, Basch och Penelo genom en tropisk ö för att möta en boss i slutet. På vägen dit möter man, som vanligt, många fiender. Striderna är, som tidigare känt, helt omgjorda från föregångarna. Man ser fienderna då man springer runt och kan anfalla dem utan väntetid. Färgade linjer går från dig till ditt mål (fiende). Är det flera mål så kan du skifta mellan dem.

Som förut väljer man från en meny vad man vill göra med fienden. Vi gavs valen “Fight”, “Magic”, “Summon”, “Gambit” och “Item”, skriver Gamespot. Det första valet gör att du attackerar fienden med ditt vapen, t.ex. Vaans svärd. “Magic” gör att man kan kasta magier, som nu kommer i tre smaker: vit, svart, grön och “Time” (tid). Vit magi helar, svart skadar, grön är skyddsmagier som t.ex. “Protect”, och “Time”-magier är till exempel “Haste” och “Slow”. Intressant var att alla karaktärerna kunde kasta magier men för vissa så var olika grenar (vit, svart osv) ej valbara, skriver Gamespot.

Valet som kommer sen är “Summon” och det kan man använda då man samlat på sig tillräckligt med “magic”. När man åkallat en sådan så funkar de som en vanlig karaktär i strid, som i FFX. Efter en tid försvinner varelsen (det framgår inte av Gamespots text om de övriga karaktärerna är kvar i striden under denna tid).

Sen har vi valet “Gambit” som låter dig bestämma karaktärens beteende i strid genom de föremål du utrustar dem med. Så man kan alltså utrusta karaktärerna med olika Gambits och sen välja mellan dem i strid. Och detta kommer väl till hands då man bara kan styra en karaktär åt gången (man väljer själv vilken) i strid. Vad valet “Item” innebär får ni lista ut själva =P

I övrigt avslöjade den första delen av demot hur fienderna interagerar med varandra, skriver Gamespot. Till exempel så kunde fienden Mandragora (en liten svamp) attackera andra fiender på ön. Detta kan man så klart använda till sin fördel, genom att gömma sig i buskarna och sen slå ut den fiende som överlevde. En annan intressant aspekt var en vattenfiende som inte reagerade alls på Vaan och de andra om de inte kastade magier nära honom.

Väl på andra sidan ön så mötte vi bossen som var en stor Tyrannosaurus Rex. Enligt Gamespot kändes detta lite malplacerat, men det håller vi inte med om, de funkade ju fint som fiender i bland annat FFVIII. Hur som helst: i striden kan man låta alla anfalla samma mål, eller dela upp anfallen mellan fienderna. Man kan även gå i “wait”-läge, alltså man väntar och gör ingenting i väntan på nästa kommando. Själva striden mot bossen avslutades utan större problem.

Den andra delen av demot utspelades i en grotta där man spelar Fran, Ashe och Balthier (ingen Vaan, intressant). Denna “bana” var lite svårare att ta sig igenom än den förra då det här erbjöds snåriga grottsystem istället för öppna ökenlandskap. Tiden här gav oss fler chanser att utforska spelets alla nya detaljer, skriver Gamespot. Det finns till exempel en liten karta i det övre högra hörnet av skärmen. Den visar vart du kommer ifrån, så att du inte springer tillbaka (i FFX visade pilen vart man skulle, vilket lite förstörde utforskarmomentet i spelet).

Gällande striderna i grottan så krävde de mer av spelaren. Man var tvungen att vara mer vaken i strid och göra rätt val. Ett kärt återseende var de svävande bomberna som måste besegras innan de exploderar. Här märktes det väl att striderna var mer aktiva, den karaktär som är redo anfaller medan du förbereder de andra. Så det blir inga väntetider i spelet, utan snabba strider, lite som i FFX-2, är det som väntar.

Styrningen i spelet fungerar som så att man rör karaktärerna med vänster analog, kameran styr man med den högra. Håller man in R2 i strid så flyr man från fienden, om den inte hinner ifatt en. Med styrkorset väljer man vilken av karaktärerna man ska spela med. Om den karaktär du styr skulle dö i strid så får du välja vilken av de andra som ska ta dennes plats som ledare. Hela styrsystemet fungerar riktigt bra, men alla linjer i striderna är rätt förvirrande i början (men man lär garanterat gå igenom hur striderna fungerar i början av spelet).

Innan varje demo började så gjordes en genomflygning av banan och visade på spelets filmkänsla. Grafiken är i stil med andra PlayStation 2-spel. Animationerna för fiender och karaktärer är under utveckling så de var lite sådär då och då. Så spelets grafiska del får helt klart godkänt, skriver Gamespot. Ljudet är som det brukar, inga kommentarer där då rätt få låtar hördes. Röstskådespelarna var riktigt bra, speciellt under filmsekvenserna som var sjukt bra (som vanligt).

Än så länge ser spelet väldigt lovande ut. Det nya stridssystemet är det mest intressanta, avslutar Gamespot.

Källor: www.gamespot.com