image/svg+xml Ta mig upp

Se: Grandia III testat

Fodralet Minns någon Sega Saturn, konsolen som floppade hårt? 1998 så kom det första Grandia-spelet till den ut i Japan. Det släpptes även till PlayStation 1, samma med uppföljaren. Grandia III är nu helt färdigt och har redan nått guldstatus vilket innebär att spelet skickats iväg för tryckning. Spelet släpps väldigt snart i Japan, nämligen den 4:e augusti.

Den japanska speltidningen Weekly Famitsu har redan spelat igenom det och har gett betyget 35 av 40 (8, 9, 9 och 9 gav recensenterna). Detta är riktigt bra med tanke på hur extremt hårda de är då de sätter sina betyg.

Spelet handlar om en 16-årig pojke som heter Yuuki (namnet lär ändras utanför Japan). Hans dröm är att bli pilot (samma som Vaan, nästan). Äventyret börjar då han möter Alfina som är en slags häxdoktor (shaman) som söker efter sin broder Emilious som varit försvunnen i tre år. Till sin förvåning upptäcker de att Emilious är en onding som med sina kort (?) försöker ta över världen. Så Yuukis och Alfinas nya uppdrag blir att störta brodern och hans planer.

Demot på plats på mässan låter en starta spelet från flera olika platser med hjälp av olika sparningar, skriver Gamespot. Så troligen är det hela spelet som snurrar där borta. Med hjälp av de olika sparningarna fick spelarna en god uppfattning om spelets alla olika element. Striderna, till exempel, är som förut öppna och fria. Man springer runt men kan inte anfalla hur mycket som helst. Ett tidtagarur, likt FF-seriens “Time”-mätare, måste räkna klart innan man får göra något i strid. Varje gång man gör något (förutom att springa) så börjar detta ur att räkna om från början igen.

Utanför strider så kan man, så klart, prata med datastyrda karaktärer som går omkring, samt åka runt i olika fordon, som i FFVIII. Man ser fienderna då man springer runt, och kan överraska dem bakifrån för att få övertaget i stridens början. I striderna finns en slags ring-mätare (“Combat Ring”) där alla ens kommandon finns. Bland annat kan man använda “Mystic Items” och “Elemental Objects”, vilka båda verkar ha med magier att göra. Man kan även utföra kombos med sina kamrater.

Grafiken i spelet är rätt bra. Karaktärerna och omgivningarna är lite för kantiga för att kännas riktigt rätt, även om det är lite charmigt. Den lite enklare grafiken har dock öppnat upp för större och friare utrymmen, något man absolut inte tackar nej till. Effekter, så som magier, är riktigt bra även om de till stilen påminner om 2D-föregångarna. Tyvärr är kameran och bilduppdateringen inte direkt perfekt i striderna. Men enligt Gamespot är det något man vänjer sig vid väldigt snabbt. Gamespot skriver vidare att musiken var svår att höra på mässan, men ljudeffekterna hördes och lät bra. Man hoppas dock på musiken då kompositören Noriyuki Iwadare åter står för den, och han har lyckats bra tidigare.

Square Enix säger att spelet kommer att innehålla “cinematics” motsvarande tre hela filmer. Om de då menar 4,5+ timmar förrenderade scener eller scener renderade av konsolen då man spelar vet vi inte. Men att ha så mycket förrenderat i ett spel har aldrig hänt förut, så det är något jag personligen tvivlar starkt på.

Källor: www.gamespot.com