image/svg+xml Ta mig upp

Se: Kingdom Hearts II provspelat

KH2 logo

Ett av de mest aktiva båsen på mässan är det där Kingdom Hearts II finns att provspela, skriver Gamespot. Demot som finns att prova innehåller nu fyra världar, mot E3s två. Det är odjurets slott med Odjuret, drakarnas land med Mulan, Disneys slott med Mimmi Pigg, samt Agrabah med Aladdin. De flesta banorna innehöll liknande uppdrag, som att spöa Heartless och hjälpa folk. Det bästa med demot var ändå atmosfären i spelet, som är riktigt bra i KHII, skriver Gamespot.

I Mulands värld så får man förutom att spela med Mulan även se en värld som är mycket lik den man såg i filmen. Banan slutar i en svår bosstrid mot en gigantisk och mångfärgad drake. Draken vill bara stampa ner Sora och hans kamrater i marken, och de vill göra något liknande med honom. För att besegra draken så ska man slå på hans horn, svårigheten med det ligger i att draken flyger. För att komma upp ska man i sann plattformsanda ta hjälp av luftdrag som skickar upp en i luften. När man ser ett sådant så är draken nära, så man får skynda sig dit och trycka på trekant två gånger. Om du manöverera Sora rätt så kommer du landa på drakens rygg och kan hugga till hans horn. För att försvåra det ännu mer så försöker draken skaka er av ryggen då ni väl kommit upp. Om du trillar av så kan du trycka på trekant för att fatta tag i svansen, och sen hoppa upp igen när han lugnat ner sig, och börja slå på något svanshorn.

Som ni märker så kan detta bli en oerhört frustrerande och långrandig strid. Lite underlättar en nyhet där man tillsammans med Kalle Anka och Långben för en attack där Sora sägs förvandlas och få förbättrade rörelser, enligt Gamespot. En annan ljusning med striden är att bossen, som i så många andra plattformsspel, har ett bestämt mönster som han använder. Mönstret förändras när han har fått ordenligt med stryk.

I Disneyslottet ska man försöka skydda Mimmi Pigg från fiender. Så det gäller att ha koll på hennes hälsa samtidigt som man vevar omkull fiender med sin Keyblade. I Agrabah utforskar man staden och stöter på lite bekanta personer.

Spelmekaniken har inte förändrats direkt drastiskt från sin föregångare. Man har fortfarande en meny i strider som man väljer vad man ska göra. Det är valen “Fight”, “Magic”, “Item” och ett val för att utföra en kombo med kamraterna. De första tre förklarar sig själva, det sista har vi redan varit inne lite på vid drakstriden. Det valet funkar så att man trycker åt någon sida på styrkorset så går Sora in i en slags Limit Break där han förvandlas och flödar av energi. Man måste första ladda upp sin kombo-mätare innan man kan förvandla sig. Man laddar upp mätaren genom att besegra fiender med sin Keyblade.

I övrigt är styrningen sig lik, man springer runt med vänster analogspak, R1 låser ens sikte på ett mål, O-knappen attackerar man med, och X-knappen hoppar man med. Trekant varierar sin funktion beroende på omgivningen. L1 fungerar som en genväg till magi-menyn vilket är smidigt i strider. R3 centrerar kameran, och höger analog styr man kameran med.

Grafiskt sett är spelet minst lika snyggt som föregångaren, och det betyder toppklass. Trots att flera av Disney-karaktärerna är tecknade i helt olika stilar så har Square Enix fått in dem riktigt snyggt i spelet utan att de skär sig med varandra. Något som förbättrats är detaljrikedomen, det märker man speciellt på Soras nya kläder. Även specialeffekterna är förbättrade. Tyvärr bråkar kameran fortfarande med en, speciellt i trängre utrymmen, men man vänjer sig.

Inte heller här kunde vi höra mycket av ljudet i spelet, skriver Gamespot. Men Kalle Ankas röst, på japanska, skar igenom folkmassans oljud.

Baserat på vad vi spelat så kommer Kingdom Hearts II helt leva upp till sina förväntningar och lätt mäta sig med föregångaren, skriver Gamespot. Alla banorna var välgjorda men visade inte mer av det vi fått se i flera trailers tidigare Så vi hoppas så klart på att de bästa delarna med spelet fortfarande finns kvar, ospelade. Förutom kameran så är denna uppföljare bättre än föregångaren på alla fronter, avslutar Gamespot med.

Tyvärr finns ingen information om nya FF-karaktärer. Men det lär dyka upp då releasen av spelet närmar sig till vintern. Disney-karaktärer är det, som vi märkt, gott om.

Källor: www.gamespot.com