image/svg+xml Ta mig upp

Square Enix invaderar europa

Square Enix Ltd.

SAMMANFATTNING UTAV NYHETEN

Här sammanfattar jag de större sakern som står i nyheten för de latmaskar som inte orkar läsa hela nyheten (den är ju ganska lång). Det rekomenderas dock att läsa hela då jag bara kommer att nämna lite kortfattat och inte allting, så om du har tid och är intresserad (det avslöjas en hel del kul) läs hela, det är värt det.

Intervjun är med den nye chefen över Square Enix Ltd. (f.d. Square Enix Europé) John Yamamato. Han börjar med att berätta att han har i den positionen sedan 1 april, 2004. Han fortsätter med att berätta att det kommer att bli en förändring i attityd mot Europa från Square Enixs sida. Anledning till just nu är att den japanska marknaden går inte lika bra längre, och för att Square Enix ska tjäna mer så var detta en bra lösning, då Europa är den spelmarknad som växer mest just nu.

Det första steget kommer att bli att till en viss del ge ut spel själva i Europa för att sedan gå fullt ut i steg två och ge ut alla, i alla fall alla de stora titlarna, själva. Sedan kommer det stora det blir tal om att Square Enix eventuellt kommer att utveckla original spel här i Europa någon gång i framtiden, möjligheterna finns säger Yamamato.

Vi i Europa kan också förvänta oss att se mer Square Enix föremål, i all sorts media väg. Det kommer vi att få se i Fullmetal Alchemist fallet, då det kommer att gå på tv och liknande. Men tyvärr kan vi inte förvänta oss att allt som kommer ut i Japan också kommer ut här, den europeiska marknaden passar helt enkelt inte för allt, sa Yamamato.

De som har Vodafone Live! kan förvänta sig att se spel från Square Enix framöver, det rör sig om tre spel, Actraiser, Aleste och Drakengard. Tjänsten lär bli till för andra operatörer senare.

Square Enix har ett nytt koncept kallat polymorphic, som bygger på att släppa en idé i en mängd olika medier. Inte som visa speltillverkare gör nu, först gör de ett spel, för att sedan gör en film utav spelet eller tvärtom. Exempel på polumorphic konceptet är FFVII projektet, med både Before Crisis och efterlängtade Advent Children, men också Fullmetal Alchemist är om möjligt ett bättre exempel med dess tv-serie som kommer att visas och serie m.m.

Det är ungefär det allra viktigaste vad gäller intervjun, men det finns fullt med godbitar och lite andra intressanta saker, så om du har tid: läs hela intervjun!

JOHN YAMAMATO BERÄTTAR STEG FÖR STEG

Allting började egentligen redan när de två företagen Squaresoft och Enix slogs ihop, redan då utlovade de att de skulle satsa mer på Europa. Visst det har förbättrats lite, men egentligen är det först nu, mer än ett år senare, som vi kommer att få se förändringar. Detta säger i alla fall den nya chefen på Square Enix Ltd., före detta Square Enix Europé, John Yamamato, i en intervju gjord utav gameindustry.biz.

”Jag började faktiskt jobba på Square Enix Ltd. 1:a april det här året” börjar Yamamato med att säga för att klargöra lite, sedan fortsätter han ”jag är alltså ganska ny här! Jag spenderade några månader i huvudkontoret i Tokyo, för att ta reda på vad de håller på med och vad för slags möten de har och vad de bestämde under dessa möten. Så jag satt bredvid Mr. Wada (Square Enixs president) och studerade för två månader. Den 1:a juni så flyttade jag faktiskt hit till Europa och blev CEO och president över Square Enix Europé, som nyligen bytte namn till Square Enix Ltd.”

I och med att Yamamato börjar som chef på Square Enix Ltd. så kan vi förvänta oss en förändring på attityd mot oss européer, Yamamato kommer att se över utvecklingen från att lägga över ansvaret på utgivningen till andra företag till att släppa spelen själva. Det första vi kommer att märka av från detta är FFXI som släpps nu i September och kommer att vara släppt helt och hållet utav Square Enix.

”Vi brukade licensera våra spel till andra utgivare, som Sony Entertainment Europé, Electronic Arts Europé eller Ubisoft” säger Yamamato. ”Nu annonserar vi att vi kommer att vara utgivaren, och starta vår egen utdelning. Så, Final Fantasy XI, som kommer att släppas den 16 september, inom två månaders tid så kommer vi att vara utgivaren. Vi kommer inte att utdela paketet (det med FFXI och expansionerna Vision of Zilart och Chains of Promathia), men vi kommer att vara utgivaren, så vi gör egen marknadsföring. Det är första steget”.

”Det andra steget” fortsätter han ”är att vi kommer att ha utdelnings kanalerna, och släppa våra egna konsol produkter, titlar som FFXII eller KH2 som vi vill släppa själva, som en utgivare. Det kommer att ske inom nästa fiskal år tror jag.”

SATSNINGEN ÄR STOR, RIKTIGT STOR

Square Enix Ltd. Kommer dock inte genast att börja utge spelen helt själva än så länge. Square Enix PR manager Abbass Hussain kommenterar detta: ”Just för tillfället så jobbar vi med att släppa Star Ocean: Till the end of time här i Europa, som vi planerar att släppa i september i år, vi arbetar med Ubisoft med just detta”. Abbass fortsätter sedan med att säga att företaget har varje intention till att ha en fullfjädrade egen utgivning i Europa, kanske till och med (här kommer det) fundera på att utveckla original titlar i regionen.

”I framtiden kan detta bli möjligt” bekräftar Yamamato, när frågan om möjligheten av europeisk produkt utveckling. ”Jag har inte någon särskild idé än, på det här stadiet, men i framtiden, ja, det är möjligt”. Men för tillfället är Square Enix Ltd. begränsade till översättning och lokalisering. ”Vi har översättningsteam här, och också i Japan, så det här rör sig om samarbete mellan den Japanska sidan och Storbritanniens sida” säger han. ”Vi har det Tysktateamet, det Franskateamet, det Italienskateamet och även det Spanskateamet i den här byggnaden”.

Det främsta vi kommer att märka i och med den större satsning på Europa är att vi kommer att få se mer Square Enixs föremål här i Europa, det kommer alltså att släcka lite av den debatt som väckts i Europa om att vi inte får hit alla spel, och då rör det sig också oftast om just RPG spel och Square Enix. Vid frågan om de kommer att öka titlarna i Europa säger Yamamato kort och gott: ”Ja”. Sedan, kanske efter att ha tänkt efter och kommit fram till att det var ett ganska avhugget svar, så utvecklar han och säger: ”eftersom vi är vår egen utgivare, så är svaret ja”.

Det kommer dock inte att enbart rör sig om spel, nej Square Enixs satsar på att sända ut en så stor mängd olika slags media som möjligt. Några exempel som Yamamato tar upp är ”TV animationen Fullmetal Alchemist, vill vi släppa i Europa, manga och animationer är en sorts trend just nu. Vi arbetar med det just nu. I Storbritannien, kommer Cartoon Network att sända serien, sen blir det DVD och till slut kommer PS2 titlar. Förhoppningsvis kommer vi att få samma trend här”.

Trots den större satsningen på Europa så kan vi inte förvänta oss att få allt som japanerna får, detta är anledningen: ”Allting som passar i den europeiska marknaden vill jag släppa här” försäkrar Yamamato oss. ”Tyvärr, förstår du, så passar bara vissa titlar för den japanska marknaden, och de är inte igenkända här, så de titlarna måste vi hoppa över”.

Visst har vi sett att Square Enix har publicerat sina egna titlar här i Europa, för några år sedan (du de fortfarande inte hade gått ihop, FFVII är ett praktexemplar som Squaresoft gav ut själva), men detta kommer dock bli deras största satsning på den europeiska markanden. Det är dock inte särskilt vanligt de Square Enix nu gör, för det är inte många japanska utvecklare som ger ut sina egna spel. Capcom, Konami och Sega är några rariteter inom Japan, då de ger ut sina spel själva i Europa, nu följer alltså Square Enix deras praktexempel. Inte för att protestera, men varför väljer Square Enix att satsa på oss nu?

Denna fråga ställdes och Yamamato svarade simpelt att det är av kommersiella skäl. ”Om du tittar på PS2:s marknad, som är den största spelmarknaden, så tror jag att tre fjärdedelar, kanske 75%, är ockuperade utav USA och Europa. Den europeiska marknaden växer, nu är den nästan 80% av USA:s marknad, och den växer fortfarande”.

”Detta samtidigt med att den Japanska marknaden minskar, vi tjänar fortfarande bra på den japanska marknaden, men för att få vårt företag att växa så måste vi se över USA och Europa (har de äntligen förstått det som vi förstått under flera år?). Den amerikanska markanden har bara ett språk, och bara ett land (vad hände med Kanada?), men den europeiska marknaden…Vi säger europeiska, men det är så många länder här, och så många språk, och affärs vanorna är annorlunda. Jag vet att det inte är lätt att släppa allting själv på en gång, men med väldigt starkt innehåll, som Final Fantasy eller Kingdom Hearts, så tror jag att vi kan penetrera marknaden. Det är en väldigt stor men komplex marknad”.

Trots detta så har Square Enix sätt ut olika aggressiva mål för deras Europa utvidgning. ”I förhållande till storleken av marknaden, så förväntar vi oss att sälja fyra millioner enheter inom det första året” säger Yamamato. Med tanke på att en så stor titel som KH2 som definitivt kommer att släppas och FFXII som Yamamato hoppas (jag med för den delen) kommer att släppas till dess.

MOBILSATSNING

En av de först sakerna som Square Enix Ltd. utannonserade, efter det att Yamamato blivit chef över det var deras satsning på mobilmarknaden. Detta har blivit ett stort fenomen i Japan och Yamamato hoppas på att det kommer att möta samma positiva åsikter här. Spel som vi i Europa kommer att finna först till våra mobiler är de två SNES klassikerna Aleste och Actraisers, detta och en version av Drakengard kommer vi att få se. Tyvärr gäller detta enbart Vodafone Live! användare.

Macrospaces John Ozimek uttalar sig och säger att de i Japan utnyttjar potentialen en mobil kan ha till fullo. I Japan kan du lyssna på musik, se filmer och spela spel på en väldigt hög grad, en potential som vi Europa först nu börjar se. ”Square Enix har en av de, om inte den mest lyckade i-mode kanalen i Japan, i-mode är ett massivt populärt innehålls system, som endast Storbritannien inte har för tillfället.”

”Jag tror att användare i Storbritannien bara har sett Square Enix som en konsolspeltillverkare, och de är hemskt mycket mer än det” säger han och börjar prata om sina framtida visioner. ”Jag tror att starten av detta uttalande kommer att leda till att vi förhoppningsvis får se kvaliteten och arvet från Square Enix inom mobilspel”.

POLYMORPHIC

Japan har blivit bombarderat med saker från Square Enix på sistone, konsol spel, PC spel, online PC spel, mobil spel och utlovade tv-shower, DVD:s, manga, mobil bakgrunder, mobil ringsignaler och ännu mer som kommer att släppas i framtiden. Allt detta är en vision som Square Enix har som de kallar ”polymorphic”, Yamamato säger att detta är något som liknar, men är ändå ganska annorlunda från vad vi ser från andra utvecklare som korsar olika slags medier.

”Jag tror att polymorphic… det är nog ett ord vi på Square Enix kommit fram till” säger Yamamato och skrattar åt intervjuarnas ansiktsuttryck vid ordet, sedan förklarar han ”Det är ett nyckelord. Så jag ska försöka förklara vad polymorphic innebär”

”För Square Enix, tills alldeles nyligen, så har media hårdvaran kommit före innehållet. Det betyder att när vi skapar, så är det hårdvaran först, och sedan lägger vi till innehållet. Några exempel, du bestämmer dig för att skriva en roman, du behöver en historia för att fylla sidorna, eller om du har en PS2, ett spel skulle behöva bli skapat för att spela på det. På det nuvarande viset, så är multimedia väldigt populärt, men det är inget mer än en nuvarande trend, om du förstår vad jag menar”.

”För att göra det enkelt, mönstret har varit att utveckla nöje enligt hårdvaran” säger han och försöker förklara, något som inte verkar vara det lättaste, men han tycker att vi är värda det så han fortsätter. ”Hårdvaran är begränsad utav innehållet. Våran nuvarande vision är att tillverka polymorphic innehåll. Så, vi siktar på att forma original idéer utan att bli tillbakahållna utav begreppet hårdvara eller media, och att överlämna dessa idéer via konsoler, online spel, mobil spel och DVD:s”.

”Vi förstår att detta är svårt att föreställa sig, men när du ser innehållet i underhållning vi kommer att offra er i framtiden, så kommer det bli klarare. Så, det är fortfarande väldigt abstrakt, men snälla vänta på vår framtid, så kommer vi att visa er vad vi kan göra.

Då detta kan tyckas vara svårt att förstå, så stiger Square Enix mobile business global coordinator Misa Murohashi fram och ger oss ett konkret exempel. ”Till exempel, med FFVII, så lanserar vi en extra historia i Japan, med en DVD film från FFVII världen (Final Fantasy VII: Advent Children syftas det på, varför bara Japan nämns vet jag inte), på samma gång utvecklar vi Final Fantasy VII Before Crisis, som är ett online innehåll, det är vårt första försök att tillverka polymorphic innehåll, så det är vad vi startar med för stort projekt”.

Det nickas instämmande från Yamamatos håll. ”Vi tror också att mobiltelefonen vi har med oss varje dag, är ett multifunktions föremål, det är en idealisk kanal att leverera polymorphic innehåll” säger han. ”Så, kanske är en mobiltelefon en av de bästa multifunktions föremål att leverera våra polymorphic idéer till. Genom att utnyttja de alldagliga målen med en mobiltelefon, så vill vi fortsätta att bringa innehåll som alla vill glädjas utav”.

”Så det är ungefär så vår idé om polymorphic fungerar” avslutar han stolt. ”Det kommer att bli nyckelordet, inte bara för mobiler, utan också för konsolmarknaden, PS2, eller online, PC nöje, allting. Det här är Square Enixs världsomfattande vision och koncept”.

Polymorphic är ett stort koncept, att sprida den ursprungliga IP:n, till så många olika medier som möjligt, effektivt, istället för att göra en original idé från ett spel och göra det till flera olika medier. Det är kort sagt en fascinerande idé, men för att den ska fungera måste alla delar finnas tillgängliga för konsumenten. Fullmetal Alchemist är ett fantastiskt exempel på detta, visst spelet är säkert bra, men skulle det bli lika stort utan tv-serien och den tecknade serien? Jag skulle inte tro det.

Men även om polymorphic är stort, så är detta långt ifrån det vi européer borde vara gladast över, Square Enix tar oss äntligen på allvar. Kan detta kanske också leda till att andra utvecklare börjar ta hand om sin egen utgivning här i Europa? Square Enix är ju trots allt ännu en gigant som börjar ta hand om sin egen utgivning i Europa, de andra kan inte vara långt bakom.

Källor: www.gamesindustry.biz