Med spel som Kingdom Hearts: Chain of Memories och Dragon Quest VIII har Square Enix lyckats slå försäljningsrekord under finansåret 2005. Försäljningen ökade med 16,9% jämfört med föregående år, vilket betyder att Square Enix drog in hela 73,8 miljarder yen (runt 5 miljarder kronor), den operativa (vinst på allt som inte är spelförsäljning) förtjänsten ökade med hela 36,3% till 26,4 miljarder yen (runt 1,8 miljarder kronor) och nettovinsten ökade med 38,3% till 14,9 miljarder yen (runt 1 miljard kronor).
Square Enix pekade på att det var mycket Dragon Quests VIII förtjänst, med sina totalt 3,61 miljoner sålda exemplar i Japan och Nordamerika. Även Kingdom Hearts: Chain of Memories och Final Fantasy I & II: Dawn of Souls sålde bra – en miljon exemplar vardera. Detta innan Chain of Memories nådde hit till Europa.
Totalt släppte Square Enix elva olika spel i Japan, sju titlar i Nordamerika, fyra i Europa och endast en titel i Asien (borträknat från Japan såklart). Inräknat med gamla titlar så såldes det 6,3 miljoner Square Enix-spel i Japan, 3,76 i USA, 960 000 i Europa och 70 000 i Asien. Egentligen så gick själva försäljningen ner med 2,57 miljoner exemplar det här året jämfört med det tidigare. Detta täcks dock av att Square Enixs spelförsäljning steg med 10,4% till 41,9 miljarder yen (runt 2,78 miljarder kronor) och att deras avdelning för olika slags tjänster ökade med 19,8% till 19,6 miljarder yen (runt 1,34 miljarder kronor).
Ytterligare en stor bidragande faktor till den stora vinsten är Square Enix online-satsning. Antalet personer som spelare FFXI ökar hela tiden och har för ett tag sedan passerat 500 000-strecket. Därmed ökade intäkterna för den månatliga kostnaden – som Square Enix tar som avgift från varje användare – med 55% till 13,8 miljarder yen (runt 945 miljoner kronor) och vinsterna från deras olika slags tjänster ökade med mer än dubbelt så mycket, till 5 miljarder yen (runt 342 miljoner kronor). Square Enix sade också att intresset för onlinespelet Cross Gate fortsatte att vara väldigt stort i Kina, vilket var en viktig inkomst.
Även inom mobilterritoriet gick det bra för Square Enix och deras försäljning av mobilinnehållet ökade med 63% till 4,5 miljarder yen (runt 308 miljoner kronor) och även mobiltjänsterna sålde bättre, hela 50% mer till 1,7 miljarder yen (runt 116 miljoner kronor). Den ökade försäljningen på den här marknadsdelen beror nog främst på de två spelen Front Mission 2089 och Before Crisis- FFVII.
Square Enix ser även ljust på framtiden och tror på en försäljning av spel på runt 90 miljarder yen (runt 6,16 miljarder kronor), en försäljning av tjänster på 27 miljarder yen (runt 1,85 miljarder kronor) och en nettovinst på 15,5 miljarder (runt 1,06 miljarder kronor) under det här finansåret (från 1:a april i år till slutet av mars nästa år). Och med tanke på att de högt efterlängtade titlar Kingdom Hearts 2 och Final Fantasy XII släpps under detta finansår så verkar det inte alltför otroligt.
Källor: www.gamespot.com