Tetsuya Nomura, vem är han?
Det finns ingen annan på Internet som är så okänd som just Tetsuya Nomura. Jag har sökt efter en massa info om honom för att kunna skriva en bra artikel om honom. Jag jublade när jag hittade en sida som berättade massor om honom. Men det var bara ett litet fel: ALLT STOD PÅ JAPANSKA! Detta är inte precis det språk som jag behärskar mest så jag var tvungen att söka vidare på Internet, men hittade ingenting. På grund av detta kan jag bara skriva om vad hans känslor för FF8-karaktärerna var och lite sådant. Hoppas att ni ska uppskatta denna artikel ändå. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för förseningen av denna artikel. Enjoy, som jag brukar säga!
Tetsuya Nomura kom till jorden någon gång under 1960-talets Japan. Han fick i uppdrag att teckna vissa monster och mindre betydelsefulla människor och varelser i spelen Final Fantasy V och dessutom VI. Senare fick han en allt mer betydelsefull roll i skapandet av uppföljaren Final Fantasy VII [FF7]. Men han fick bara göra som andra sa till honom att göra eller teckna. Det var inte förrän i Final Fantasy VIII som han fick leva ut med sina fantasier och idéer. Det sägs att han sagt i en intervju att Final Fantasy VIII på ett sätt återspeglade på honom själv som person. En av dessa var till exempel Rinoa Heartilly. Hon sägs vara en reflektion av en mycket viktig person i hans liv. En annan karaktär var den onda häxan Edea, som funnits i hans huvud mycket länge tillsammans med en massa andra idéer. Något som han sysselsatte sig mellan produktionerna av spelen Final Fantasy VII och VIII var att flitigt skissa ner alla uppdaterade monster som plötsligt fanns i huvud och minne.
Så här säger Tetsuya Nomura i en intervju till den svenska speltidningen Super PLAY: [SP: Super PLAY frågar, TN: Tetsuya Nomura svarar]
>> SP: “Vilken karaktär var svårast och mest tidskrävande att framställa?”
>> TN: “Rinoa Heartilly”, svarade han väldigt kvickt.
Tetsuya Nomura fick göra massor av skisser av den glada tjejen Rinoa Heartilly innan han eller tillverkarna var riktigt nöjda med henne. Så här säger art directorn Kitase om Nomura och skapandet av Rinoa Heartilly i samma intervju:
>> “Det mesta som han skapar förs in i spelet. Men innan han börjar teckna så ger jag och Kenzushiga Nojima [textförfattaren till bland annat låtarna ‘Liberi Fatali’ och ‘Fithos Lusec Wecos Vinosec’] honom idéer och krav på vad vi vill ha med i spelet. Nomura är mycket självkritisk och gör om designen flera gånger utan att vi ens bett honom. Det kan till och med vara så att vi tycker att det är bra, men att han inte gillar det själv.”
Tetsuya gillar bäst när det är vackert. SP frågar honom varför varje karaktär i spelet Final Fantasy VIII ser snygg och vacker ut. Han svarar då:
>> “Alla hjältarna i spelet är snygga, har trendiga kläder och är allmänt coola. För att det ska vara kul att se på spelet måste det ju finnas något att se på!”
Detta finns det bra bevis på. Det är bara att se på en av de bästa karaktärerna som han har designat [tycker jag]. Detta är Zell Dincht från Final Fantasy VIII. Zell har snygg frisyr, snygga kläder och en asgrym tatuering på kinden. Han är allmänt cool, detta kan man verkligen hålla med om. Sen är det en sak jag tycker är lite trist. Det är aldrig någon av hjältarna som har glasögon. Jag själv har alltid glasögon och tycker att det är snyggt. Men detta tycker inte Nomura tydligen. “Om man ska vara snygg ska man inte ha glasögon.” har han själv sagt i en annan intervju. Alltså kan jag aldrig räknas som snygg om man går efter hans teori. Detta är lite av diskriminering tycker jag! [Webmaster instämmer, som förövrigt använder linser]
Sedan frågade SP om det inte kan finnas någon i spelet som är lite ful. [som Quina alltså 😉 ] Han svarade medan han såg ut att han inte förstått den ställda frågan:
>> “Att se snygg ut är bättre än att vara ful!”
Det som Nomura mest var nöjd med när han designade FF8 var den flygande farkosten vi vet av som “Ragnarök”. Detta är ju mest känt från vår nordiska mytologi. Ragnarök är den rök som ska sprida sig över hela jorden då “domedagen” är här. Detta kan man förknippa lite med FF8 eftersom man kan ta sig till alla delar av världen med denna farkost.
Medan Hironobu Sakaguchi, Yoshitaka Amano, Nobuo Uematsu skapade det fantastiska spelet Final Fantasy IX fick inte ens Nomura vara med. Han fick istället ägna sig åt att designa spelen “The Bouncer” och “Final Fantasy X”. Och detta syns verkligen. Man behöver bara kolla på baksidan av “The Bouncer” för att se att det är Nomura-sans design. Nomura är känd för sin futuriska stil och med sina snygga karaktärer. I “The Bouncer” ser man direkt att en av karaktärerna ser ut som Tidus och lite som Squall Leonheart från FF8.
Final Fantasy X har illustratören Nomura som bakgrund. Det ser man också direkt. Det konstigaste som Nomura gör är att han designar de manliga karaktärerna med långt hår så att man tror att det är kvinnor. Jag har flera kompisar som tror att Tidus, Squall, Laguna och Kiros är kvinnor eftersom de har långt hår. Detta kan vara ett minus för vissa men de flesta uppskattar det eftersom karaktärerna blir mycket snyggare då. Och när det gäller kvinnliga karaktärer behöver man inte undra en sekund med deras vackra ansikten och stora byster [menar då Lulu ur Final Fantasy X].
Detta var allt om illustratören Tetsuya Nomura som jag har att berätta om! Jag hoppas att du som läsare lärt dig lite om honom i alla fall. Jag säger återigen: Förlåt för förseningen av denna artikel, men den som väntade tålmodigt blev belönade!