För ett tag sedan, ungefär en halvmånad sedan, skedde en intervju med FFXII:s producent, Yasumi Matsuno, där han bland annat talade om Judges, speltiden, lite om karaktärerna och till slut lite om E3.
Nyhet: The Play, en japansk speltidning, publicerade för ett tag sedan en intervju med Yasumi Matsuno, producenten till det kommande FFXII, där han gav iväg ytterligare några detaljer om det kommande spelet. Skurkarna i spelet kommer att vara ”the Judges” en grupp riddare som från början skulle övervaka rättegångar och till slut döma, detta för att förenkla rättsproceduren. Men när Arcadia till slut blev ett eget kungadöme, förändrades ”the Judges” från lagen och ordnings väktare till deras nuvarande skräckinjagande jag, till råga på allt har ”the Judges” full auktoritet.
Himlen ska enligt Matsuno ses som en symbol som frihet, just på grund utav stridigheterna på marken. Det är just därför en hel del rör sig om luftskepp. Från början hade även Matsuno planerat luftstrider mellan dessa skepp, men efter det att han kom på att det skulle bli alltför extremt lade han ner idéerna på det.
Delarna som kommer att vara med i spelet kommer att ha karaktärer av den simulerade typen. Matsuno sade också att han ville göra huvudpersonen, Vaan, till en person som verkligen ville leva livet. Vaan och hans flickvän har åtminstone en likhet personlighetsmässigt, de ska båda illustreras som två ”oskuldsfyllda” ungdomar som försöker undvika politiska stridigheterna som pågår i deras eget land. De två andra i ”teamet”, Balflear och Fran, är dock tvungna att se allvaret i vitögat och gott acceptera deras länder och politik. Allt detta anser dock Vaan som väldigt omänskligt, särskilt för Fran som bekant är en Viera som redan har vunnit sin egen frihet. Detta är en egen del i FFXII, historien om hur Vaan förändras igenom hela historiens gång.
Hur personerna i fråga utvecklas stridsmässigt sett och får ”experience” är dock fortfarande en hemlighet. Detsamma är det om olika stridsrelaterade element, som vi ofta brukar få veta först när det bara är en kort tid kvar innan spelet släpps. Det enda Matsuno egentligen ville avslöja angående striderna var att så som rpg veteraner som nybörjar kommer finna stridsystemet väldigt underhållande.
Hur länge kommer detta spel att hålla då? Jo Matsuno sade att det kunde ta alltifrån 100 till 150 timmar att spela ut spelet. Spelet hade mött väldigt mycket positiva reaktioner världen över under E3, berättade Matsuno stolt. Speljournalister världen över, mest från America och Europa, kom fram till honom och sade att detta var precis vad de hade väntat på inom Final Fantasy serien. Det var dock inte enbart speljournalister som var nöjda, Matsuno hade nämligen ett möte med spelseriens skapare, Hironobu Sakaguchi, i Los Angeles några dagar innan E3. Sakaguchis kommentarer angående FFXII var att det absolut var ett Final Fantasy spel, ett bra spel med andra ord. Intervjun avslutades tillslut med att Matsuno utlovade ett spelbart demo till Tokyo Game Show nu i år. Vad kan man säga? Synd att man inte ska dit.
Källor: www.rpgfan.com