YOSHITAKA AMANO: Under ytterligare en artikelserie kommer jag att skriva om de som illustrerade Hironobu Sakaguchi’s fantasier. Dessa är två mycket kända illustratörer [mest kända i Japan]. Dessa är männen Yoshitaka Amano och Tetsuya Nomura. I denna artikel kommer jag att dryfta Amano och hans verk. Läs och njut av det som finns att läsa i denna artikel. |
Yoshitaka Amano föddes 1952 i staden Shizuko. Shizuko ligger precis vid foten av berget Fuji. Hans karriär fick en tidig början. Hans far jobbade i stadens pappersfabrik. Varje kväll när han kom hem hade han med sig stora buntar med överblivet papper. Dessa papper var snart fyllda av Yoshitaka’s teckningar. Yoshitaka brukade drömma sig bort från fridsamma Shizuko. Han drömde om storstaden. Yoshitaka sa i en intervju, ledd av en speltidning i Japan: “Jag minns nog inte någon dag då jag inte drömde mig bort från min hemstad Shizuko.” Yoshitaka’s syster sa i samma intervju: “Redan vid fem års ålder visste vi att vi hade ett geni i familjen. Hans [Yoshitaka’s] teckningar var magiska.”
Åren gick och vid 15 års ålder gick Amano till en känd tecknarstudio. Tecknarstudion, vars huvudkontor ligger i Tokyo, var Tatsunoko Productions. Där fick han undervisning om animationskonsten och där spenderade han mycket tid framöver. Efter redan ett år började han teckna serier. Han tecknade bland andra Cashaan: Robot Hunter; Hutch the Honeybee och Battle of the Planets när han var hos Tatsunoko Productions.
Sedan, 15 år senare, vid 30 års ålder var Yoshitaka trött på att teckna hos Tatsunoko Productions. Han bestämde sig ganska kvickt att bli frilanstecknare. Hans konstverk dök snart upp i en japansk science-fiction tidning. Efter att hans teckningar publicerats i boken Evil Universe startade hans frilansjobb på riktigt. Samma år producerade han även animefilmen, som på japanska heter, Tenshi No Tamago. Detta kan översättas till “Angel’s egg” eller “Ängelns ägg”. Mannen som regisserade den var Mamoru Oshii. Filmen var 68 minuter lång och handlade om en liten flickas väg genom en mystisk öken. Detta innebar en kultstämpel för Yoshitaka’s del.
Fyra år senare, alltså vid åldern 34 år, ville han prova något nytt och inspirerande. Spelproducenten Hironobu Sakaguchi, på företaget Squaresoft, hade frågat honom om han ville illustrera till hans spel Final Fantasy och han svarade naturligtvis ja. Han hade länge tänkt sig att börja med något sådant. Karaktärsdesign passade honom som handen i handsken dessutom.
Idag har Yoshitaka Amano illustrerat för Final Fantasy I – VI och IX. Under V och VI hade han hjälp av en annan känd illustratör i Japan. Detta var mannen som vi idag känner som Tetsuya Nomura. Nomura tecknade lite monster och sådant för att hjälpa Amano lite men mer än så var det inte för hans del i början av Final Fantasy.
Förutom Final Fantasy har Amano illustrerat till spelen Front Mission och dess uppföljare Gun Hazard: Front Mission 2; Kartia: The Word of Fate och Dreamcast konsolens El Dorado Gate.
När jag ser på Yoshitaka Amano-sans illustrationer blir jag varm och tycker att det känns som om karaktärerna verkligen lever. Jag har själv lyckats få tag på boken “The Art of Final Fantasy IX” och i den kan jag titta i hur många timmar som helst. Hans [Amano-sans] konstverk dör aldrig ut.
Det jag vill avsluta med är att Yoshitaka Amano är den mest underbaraste illustratören på Tellus. Men hans livliga fantasi [som jag älskar] skulle han verkligen passa in och trivas i Gaia. Så länge han illustrerar Final Fantasy ska jag älska hans konst.
Detta var del ett av artikelserien om illustratörerna bakom Final Fantasy. I nästa artikel kommer jag att ta fram fakta om den andra illustratören, Tetsuya Nomura. Kom tillbaka till sajten då och läs om honom.
Bilder:
www.ffonline.com