image/svg+xml Ta mig upp

Dragon quest viii provspelat

DQVIII logo

På Tokyo Games Show visade Square Enix upp sitt högt intressanta Dragon Quest VIII till Playstation 2. Dragon Quest VIII är det senaste spelet i en serie som har varit med längre än Final Fantasy. Trots att spelet kommer ut bara om två månader så verkar det som fansen och människor inte kan vänta på att spela det, för fakta är att de fick vänta i en kö på ungefär en timme för att bara se en skymt av det. Reportrarna på plats på TGS fick lyckligtvis kolla på spelet i sin egen takt och fick intrycket av att trots spelets nya utseende så är det på många sätt samma Dragon Quest-anda som vi är vana vid.

Square Enixs Dragon Quest serie (känd som Dragon Warrior i Nordamerika) har alltid varit fokuserade på en välskriven handling och ett beroendeframkallande rollspellssystem, skulle få nu diskutera att seriens klassiska 2D-stilgrafik verkligen behöver en uppdatering. Och nu när det har gått fyra år sen senaste spelet i Dragon Quest släpptes har Square Enix äntligen gjort om seriens grafiska presentation i nästa spel. Det nya cellshading 3D-grafiken som används i Dragon Quest VIII passar perfekt till seriens karaktärdesigner Akira Toriyamas konststil. Du kanske kommer känna igen Toriyams konststil i cellshadat 3D-format om ni har spelet Dragon Ball Z: Boudkaki innan, och det är ungefär samma sorts look som ni kommer se på karaktärerna i Dragon Quest VIII. Med spelets förvandling till 3D har också spelets kamerafunktion förbättras där du kan själv justera kameran.

Hursomhelst ska trogna fans till serien vila lugnt, för även om grafiken ser annorlunda ut så är spelstilen väldigt likt en Dragon Quest titel. I en av två demos på showen, fick man gå runt i en stad där man kunde notera alla saker och grejer som kan förvänta sig av ett Dragon Quest spel. Tillexempel kunde man hitta en kyrka där man som vanligt kan få hjälp i ett Dragon Quest spel. Grejer som att en av dina medlemmar behöver återupplivas eller när du behöver deras onormala statuseffekter botade. Nunan och prästen i kyrkan hade naturligtvis ansikten som är distinkta för Toriyama-stilen, detta kan sägas om alla människor som fanns i staden. Och såklart kunde man invadera folks hus för att kolla i deras garderober m.m. för att hitta gömda objekt. Denna gången animeras det när du öppnar skåp och objekten ramlar ut när du hittar ett. Små detaljer som denna hjälper till att sälja hela 3D-upplevelsen av spelet.

DQVIII tar också användning av sitt nya 3D miljöer genom att presentera några av de gamla RPG klichéerna på ett nytt sätt.
Tillexempel har det varit en tradition att man kan hitta bakdörrar i några av stadens affärer för att hitta skattkistor och för at prata till annars oåtkomliga affärsinnehavare. I en av affärerna i staden, kan man hitta en bakdörr som var strategiskt gömd i en position där du inte kan se dörren om du inte vänder på kameravinkeln. Trots att det är nytt till Dragon Quest VIII, finns där många såna här småfiffiga grejer är att man kan hitta en stege vid kyrkan som ledder en upp till klockan, där man fick ett fågelögas perspektiv på staden. Så 3D-miljöerna hjälper verkligen till att höja spelupplevelsen.

I termer om den grundliga spelkontrollen, kunde man tala med stadsfolk och kolla på objekt framför en genom att använda triangel-knappen. För nostalgiska fans som vill ta den långa rundan och prata med allt folk innehåller spelet det gamla “talk” kommandot som du kan välja genom att få upp menyfönstret med cirkelknappen. Fyrkantsknappen används för att se på kartan och du kan göra detta inne i städer där du får en layout av stadens alla vägar och byggnader. En ny grej man kan välja är “partner” kommandot som gör att du kan fråga en av dina “party members” för råd och vägledning. På TGS kunde man prata med alla fyra av medlemmarna i gänget, den barbariskt utseende men vänliga Yangus, den nobla svärdexperten Kukule, den gröna trolliknande Trode och den unga rödhåriga häxan i träning Jessica.

I det andra demot tilläts man att gå runder på fältet, som i stort sett innebär samma sak som att gå runder i en stad fast du går vid öppna landskap fyllda med gräs och vägar. Där fanns olika grejer i spelet som du kanske inte förväntar dig att se i ett RPG, saker som fjärilar som flyger runder vid blommor och får som äter vid gräset. Så istället för öppna fält där du springer från punkt A till punkt B så är dessa naturliga och vilda miljöer verkligen kul och intressanta.

Spelets strider är baserade på slumpvässiga sammandrabbningar på fältet “random encounters” men det verkar som att vissa monster ska man även kunna se på skärmen. På TGS kunde man se en drake som vandrade omkring på fältet, om du råka stöta på den så kanske som ni har räkna ut var draken mycket starkare än dem andra monsterna man fick slåss med under slumpmässiga strider.

Striderna är fullt animerade, som tillåter dig att se monster slå dig i färgfull 3D. Stridsystemet har inte förändras så mycket från dem förra spelen. Så har du spelat Dragon Quest innan är det lätt att komma in i det. Huvudkaraktären slåss du med manuellt och resten av dina medlemmar slåss antingen automatisk via deras artificiella intilligens eller så kan du även kontrollera dem manuellt. Du kan välja mellan att attackera, kasta magier, använda en speciell egenskap, försvara eller använda items. Magierna var i demot av det svagaste nivån, så effekterna var ganska undermåliga, men speciallegenskaperna tillåt dina gubbar att göra unika attacker. Tillexempel kan Yangus krossa ett monster med hans yxa medans Jessica ger dem en magisk kyss.

Spelet har dock ett nytt stridsystem som kallas “tension” som tillåter dig att boosta dina karaktär så att han eller hon levererar större skada när du slåss. En annan grej som visades på demon var att monsterna kunde attackera andra monster på stridskärmen, som kanske innebär att man kanske kan hyra eller få monster med i gänget,

Dömande enligt de två demos som visade, så verkar Dragon Quest VIII vara ett väldigt lovande spel i den älskade serien. Om man tänker på att Dragon Quest VII släpptes i USA och att Square Enix kommenterade förra året att man hoppades att anime-grafiken i Dragon Quest VIII skulle göra succé hos alla spelare i världen, är det ganska säkert att spelet kommer att hitta dess väg till Europa i framtiden. Håll tummarna och var beredd på mer information om spelet.

Källor: www.gamespot.com