image/svg+xml Ta mig upp

E3-05: Sakaguchi snackar framtid

Uppdaterad 2005-05-21 16:50:06 Har skrivit om texten lite och lagt till en massa ny information om de två spelen.

Mistwalker logo

Sakaguchi säger att hans senaste projekt var Final Fantasy-filmen. Sen dess har han inte gjort nånting på Square Enix annat än att godkänna vissa grundläggande idéer för FF-spelen. Efter två år lämnade han företaget för att starta företaget Mistwalker. Han kände sig tom inombords och Square Enix ville inte åt det håll Sakaguchi ville, därför blev det såhär.

Sakaguchi står på konferensen tillsammans med Microsoft och pratar på sin japanska, som så klart översätts av en tolk. Han förklarar att pausen från spelskapandet var skön men han saknade det enormt, den tillfredsställelse det är att skapa något, något stort. Mistwalker fick företaget heta för att representera att man famlar i mörker, inte vet vart man är på väg. Inte för att Mistwalker inte vet hur man gör spel utan mer för att de inte vet vart sagorna i spelen leder oss.

Med Sakaguchi står Yoshihiro Maruyama som är chef för Xbox i Japan. Även han har en bakgrund på Square Enix och har jobbat tillsammans med Sakaguchi. Så när Xbox ville bli större i Japan så visste man att RPG-spelen var nyckeln. Maruyama hörde av sig till Sakaguchi som precis börjat utveckla spelen Blue Dragon och Lost Odyssey och behövde pengar. Sakaguchi hade stor tilltro till Maruyama som till stor del var ansvarig för den enormt lyckade releasen av Final Fantasy VII i Nordamerika.

Blue Dragon
Sakaguchi visar upp en trailer på Blue Dragon först. Idén till spelet började med skugga, säger Sakaguchi mystiskt. Grafiken är i vanlig 3D med en tecknad känsla, dock inte cel-shading som i Zelda. Blue Dragon handlar om fem karaktärer som har nån slags “Phantom Shadow” som speglar deras personlighet. Alltså deras skugga kan manifestera sig i form av djur, som drake, tiger och fladdermus. En av karaktärerna heter Kluke och har Phoenix (eldfågel) som sin skugga som representerar att hon förlorat sina föräldrar.

Spelet börjar med Shu, lugna Kluke och smarta Jiro. Jiro är i smyg förälskad i Kluke och ser Shu som en rival för hennes kärlek. Sen kommer Zora som är 20 år som är en kvinnlig soldat som inte litar på nån. Slutligen har vi Marumaro som kommer från en djävulsklan och är alltså en djävul, 14 år gammal. Han gillar att dansa, och gör det hellre än att skrika eller gråta. Dessa fem ska störta Nene, en uråldrig människa som ska störta världen genom att använda sen länge bortglömda magiska krafter.

När en karaktärer gör nåt i strid så följer skuggan (djuret) efter. Som när Shu ställer sig och låtsas spruta eld så gör hans drake det. Märkligt nog ska karaktärerna kunna byta skuggor med varandra för att lära sig nya förmågor. Man ska även kunna ha olika jobb, som svärdsman, lönnmördare och kraftmagiker. Dessa kan man så klart byta mellan och ta del av deras unika förmågor. Det ska finnas hundratals förmågor att skaffa.

Blue Dragon utvecklas i samarbete med Japanska spelstudion Artoon. Akira Toriyama (Dragonball Z, Chrono Trigger) står för karaktärsdesignen och Nobuo Uematsu (Final Fantasy-musikens fader) står för musiken. Musikstilen ska vara exotiskt pianospel enligt Sakaguchi, och det låter ju rätt intressant. Världen i spelet ska krylla av ruiner och ge känslan av en fallen civilisation. Människorna förstår inte hur man använder de magiska reliker som finns där, men hjältarnas förmåga att kontrollera sin skugga är en nyckel till mysteriet. Spelet ska vara fullt av minispel och pussel. Striderna ska vara klassiskt turbaserade men ha nyskapande action-moment. Man kommer använda online-möjligheterna på nåt sätt men det kommer inte vara spelets nyckelfunktion.

Shonen Jump visade tidigare illustrationer med tre karaktärer från spelet. Vi skrev om det i en tidigare nyhet men nu ryktas det om mer. Shu ska vara en energisk 16-åring som älskar djur, hans skugga är en drake, blå så klart. Jiro är en smart kille som verkar vara en mekaniker. Sakaguchi säger också att spelet ska bli det största han gjort.

Lost Odyssey
Slutligen Lost Odyssey – Sakaguchis första spelidé då han startade Mistwalker. Som vi redan vet så är storyn skriven av prisbelönta Kiyoshi Shigematsu och handlar om Kaim Argoner, en man som levt i tusen år och är uttråkat med sitt liv. Världen han lever i genomgår en mytologisk industriell revolution, vad det nu innebär. Men folket använder magi för att nå sina mål.

Med spelet så vill Sakaguchi ta vardagshändelser och göra dem emotionella. Kaim har drömmar med händelser från hans långa liv, om nära han förlorat. Spelet försöker spegla hans nästan bottenlösa sorg av de förluster hans tusenåriga liv fått uthärda. Det visas även en kvinna i trailern, blåhåriga Seth, som levt i flera hundra år.

Trailern för spelet visar flera ihopklippta CG-filmer som föreställer krig. Detta gör att spelet känns mer menat för en vuxen publik, än Blue Dragon. Karaktärsdesignen står Takehiko Inoue för, känd för manga-serier som Vagabond och Slamdunk. Musiken får Uematsu åter stå för. Kaim är odödlig och får besegra dödliga och absorbera deras energi. Genom detta lär han sig nya förmågor. Man ska kunna bestämma över vilka man sen använder själv.

När Sakaguchi pratar om en ännu mer avlägsen framtid så är det ett MMO (Massive Multiplayer Online) han vill göra. Han är själv ett stort EverQuest-fan och brukar spela som tre högt levlade karaktärer. Han sa också att intresset finns för att återvända till filmens värld, men han vet inte riktigt än vad framtiden ger.

Om man ska skratta eller gråta efter detta är frågan. Men om det är nån som kunnat ge oss underbara sagor över åren så är det Sakaguchi. Och dessa spel har båda minst sagt intressant story som väcker ens nyfikenhet. Så det är bara att vänta och hålla sig uppdaterad här på FFU om Sakaguchis alla kommande spel.

Källor: www.gamespot.com