Hela denna text är skriven av Andreas (Ryncaine på vår Community). Stort tack till honom.
Mycket av det jag skriver här har redan skrivits i FFUs sammanfattning av diverse andra test av FFXII-demot. Givetvis vill vi dock ge besökarna en möjlighet att läsa en analys av demot från folket på FFU.
Förändringar inom spelserien Final Fantasy har, i mitt tycke, varit ganska oroväckande. Att nionde delen i serien gick tillbaka till rötterna gjorde mig glad. Final Fantasy Xs otroliga grafik och snabba system gjorde mig trollbunden. Episod X-2 hade ett väldigt användbart stridssystem. Om du attackerade samtidigt, eller under väldigt kort mellanrum, som dina lagkamrater i spelet, skapades kedjeattacker som vållade extra skada.
Jag har spelat demot på Final Fantasy XII, och det ser faktiskt väldigt bra ut.
I FF XII ser vi mycket bekant, som monster, vackra stränder, mörka grottor, summons, och en hel arsenal av klassiska items (föremål).
Stridssystem
[Wait Mode] / [Active Mode]
Med hjälp av [Wait Mode] kan du se över dina val noggrant och strategiskt, utan att fienderna anfaller dig. Använder du [Active Mode] får du vara snabb på kontrollen, striden pausas nämligen inte, utan dina fiender kan slå dig även fast du inte har valt hur din karaktär ska agera.
När du trycker på [X] pausas striden, eller rättare sagt hela spelet, förutom menyn. [X]-knappen får alltså upp menyn, och genom menyn kan du välja bl.a. Attack, Magic, Summon, Gambit [on/off], Items, etc. Ganska läckert är att du i [Wait Mode] kan styra kameran och se över striden, med hela omgivningen stillastående. Det fungerar inte på samma sätt i [Active Mode], men det finns knep även där, för att kunna titta runt. Ett enkelt klick på den övre knappen av [Directional Buttons] (de vanliga styrknapparna) gör att du får möjligheten att byta vilken karaktär du vill styra. Det här är alltså också ett sätt att se över striden.
Karaktärerna anfaller självmant, och de kan slå lite när som helst, behöver alltså inte vänta på varandra (som i tidigare spel).
Ni som har spelat både FFXI och FFX-2 vet vad det handlar om. När man har valt vad karaktären man styr ska göra, börjar en liten mätare ticka, vilket är väldigt likt systemet i FFX-2. När mätaren tickat klart är din karaktär redo att använda sitt val. Vi manövrerar karaktärerna väldigt smidigt, med vänstra analoga spaken. Med den högra spaken styr vi, utan problem, kameran. Annorlunda i detta spel – mot de föregående delarna – är att man kan styra karaktärerna i striden. Förmodligen spelar det inte så stor roll, då man troligtvis blir träffad av fienden ändå, men det ger en viss frihetskänsla. I demot börjar man med en mängd magier och en hel del HP, plus att nästan varenda fiende släpper något form av föremål, så som Potions, Hi-Potions, Phoenix Down, etc. Förmodligen har de gjort demot ganska enkelt att klara av för att folk inte ska tappa lusten om det skulle vara för svårt för dem. Trots den enkla svårighetsgraden tyckte jag att det var riktigt suveränt.
Några större instruktioner gavs faktiskt inte. Och ibland kunde min karaktär helt plötsligt leverera tre slag på en gång. Förmodligen handlar detta om kedjeattacker, men vad jag inte förstår är varför en enda karaktär slog flera gånger, om det nu är så. Vi behöver nog dock inte vara särskilt oroliga, då spelsystemet i regel alltid förklaras ordentligt när det färdiga spelet släpps.
Summons
Till en början kunde jag inte använda mina summons, kanske var det för att jag inte var i strid för tillfället, möjligtvis berodde det på att jag inte hade tillräckligt med MP. Kanske var det för att jag inte var i strid med en boss (då det var de enda tillfällena jag fick fram min summon). När man hur som helst fick fram sitt mäktiga monster visades en spektakulär liten film (som i FFX), som var väldigt välgjord, med mäktiga effekter. Summonen var dock otroligt stark och det tog inte många sekunder förrän fienden förvandlats till damm (kan bero på den låga svårighetsgraden).
Items
Inga problem här. När man valt vilket föremål man vill kasta går det väldigt snabbt. Magier tar dock (som jag uppfattade det) längre tid, men är mer effektiva.
Monster
Något väldigt intressant här, är att alla monster kan attackera andra monster de inte gillar. Exempel; jag tänkte anfalla en liten krabat först, men sedan såg jag att han och hans vänner stod och slog på ett annat sorts, större, monster. Istället attackerade jag då det större monstret, och fällde det enkelt. FFXII verkar ha väldigt många strategiska inslag, dels det jag just nämnde, dels det att man kan attackera med kedjeattacker och fälla fienden med list.
Skatter
“Treasures” (skatter) finns utplacerade lite överallt, i kistorna finner du olika items. Kanske går det att finna Gil i dem också i det färdiga spelet.
Storyn
Man fick visserligen inte veta så mycket om storyn i demot, karaktärerna sa nämligen inte ett ord. Dock fick man, efter man klarat grott-scenariot, se en trailer på spelet. Personligen tycker jag att FFXII verkar få en riktigt genomtänkt story, förmodligen med klassiska “hjälte-inslag”.
Demot fick mig att se fram emot spelet, och det ska bli ett nöje att utforska ett Japanskt Ivalice om ett par månader, om jag inte orkar vänta tills det kommer hit.