image/svg+xml Ta mig upp

Front Mission 3 recension

Front mission 3 logo

BÖRJAN

Kazuki TakemuraNamn: Kazuki Takemura. Kön: Man. Ålder: 19 år. Född: 2093. Bor: Japan. Personprofil: Kazuki är en ganska ensam person, hans moder dog när han var 12 år och fadern har han sagt upp kontakten med, den enda han har kvar är hans yngre adopterade syster Alisa, som han älskar över allting annat. Till vardags är Kazuki en student på skolan Yokosuka tekniska institut, men han är även en test pilot inom Hirishima Industies.

Del av person historia: Allting började år 2112, precis efter det att Kazuki har testat en ny version av en wanzer, kommer Ryogo, en gammal vän till Kazuki. Ryogo är även han en studerande och en test pilot, han har tydligen ett meddelande att han själv och Kazuki skall leverera dessa nya Wanzer till Japans militära styrka. Väl där sker något katastrofalt, den militära byggnaden blir utsatt för något som ser ut som en terroristattack, en stor explosion. Kazuki och Ryogo vill hjälpa till så de sätter sig i sina Wanzers och börjar vandra med dem emot den punkten där explosionen hade varit. Men på väg dit händer något konstigt, de blir attackerade utav Wanzers signerade Japan, med andra ord av sina egna.

Efter ett tag ger Kazuki och Ryogo upp och återvänder hem bara för att upptäcka att Alisa var bara en av de studerande forskarna som var i byggnaden när explosionen ägde rum. Det bär genast av till Yokosuma basen återigen och här ifrån finns det två vägar att välja, Alisas eller Emmas väg.

ETT LÅNGT SPEL

Som sagt så har spelet två vägar att gå och bara det brukar öka livslängden på ett spel till 100 %. Man kan till exempel ta Devil may cry 2, som blir lite längre, trots att båda äventyren i spelet är korta, så är dock inte fallet i Front mission 3, där båda äventyren är extremt långa, nästan lite väl långa.

En bild ur en stridDetta i kombination med strider á la FFTA, är inte en jätte bra kombination. Striderna är nämligen lite väl långdragna och om du har slagits en strid så har du nästan slagit alla strider. Det finns dock vissa saker som kan variera i stridsmomenten, olika terränger och saker i terrängen du kan utnyttja. Ta bara som exempel, ett par nitroglycerin fyllda tunnor, vad kan man göra med ett par sådana? Det är ju inte så att striderna i FM3 är riktigt lika jobbiga som FFTAs strider, detta kan bero på den tidigare nämnda lilla variationen och sedan alla de grymma attacker och special attacker som wanzerna kan utföra.

Sedan måste jag säga att jag alltid varit lite svag för gigantiska mördarrobotar som människor styr inifrån ända sedan jag var liten och såg Power Rangers. Och om man är ett fan av Power Rangers så lär man älska när ens robot gör en doubel assualt istället för ”bara” en vanlig slagattack. Med andra ord, det här spelet blir nästan dubbelt så roligt om du är ett riktigt robot fan, som jag.

Men som ni kanske förstår i alla fall så är striderna ungefär som FFTA, de är långa, du flyttar dina gubbar längs ett rutnät och du och din motståndare slåss i olika omgångar. Något som ökar variationen till skillnad från FFTA är att de ”vanliga” attackerna är två stycken, med andra ord behöver du inte göra någon specialattack för att få den andra attacken att skilja sig från den första.

Tyvärr så är inte specialattacker riktigt något du riktigt kan välja om din wanzer ska göra eller inte. Det där med om din wanzer gör en specialattack har istället med ren och skär tur att göra. Första gången du använder en special attack så rör det sig som ren tur, det finns i för sig redan bestämt vad (vapen och sådant) som kan lära dig vad, men i slutändan handlar det om tur om du gör den. Men när du väl har du gjort den, så kommer du till en lista där du kan placera specialattacken så att chansen ökar att du kan använda dem, denna lista kan du dock inte göra hur lång som helst, utan det finns en begränsning för hur många du kan ha valda. Men om du sedan skulle ångra dig kan du, efter striden, gå in på en meny och ändra ditt val. Efter detta så finns det två chanser att du gör attacken, detta antingen igenom vapnet (så som du lärde dig den) eller så används den med alla andra utav dina valda specialattacker som du valt från listan.

Spelfodralet lovar 160 timmars spelande och detta i kombination med ibland långa och tråkiga strider kan verkligen bli ett riktigt sömnpiller. Frågan är då är det så mycket att skryta om? Det känns som att Square drog ut lite väl mycket på spelet, för trots det att storyn är ganska bra så drabbas den utav de ibland extremt tråkiga striderna. Man glömmer efter några minuters stridande vad det egentligen var man slogs för. Detta känns lite sorgligt då storyn egentligen är väldigt igenom tänkt och man skulle nog orka spela i flera timmar om det inte vore för detta faktum. Men visst om man är en taktiker som tycker att det är riktigt kul med stora robotar och sega strider, varför inte? Då kan nog det här spelet vara en riktig höjdare. Varför kunde inte Square helt enkelt ha gjort en snabb version av spelet, striderna går snabbare och endast det allra viktigaste händer? Då hade nog det här spelet varit något för mig.

Men nu ska jag inte klaga allt för mycket på striderna, av och till glimtar de till och är riktigt härliga. Ibland kan det vara riktigt skönt att bara sätta sig ned och köra en strid för att sedan återvända till vardagslivet, det har hänt ett antal gånger att jag gjort just detta.

En stor och fin bild på en Wanzer

WANZERS

Det som egentligen förgyller striderna mest är att se dessa tuffa, stora, grymt starka och ja jag kan bara fortsätta att ösa superlativ över dem, Akihiro Yamada har verkligen lyckats med designen på dem. Första gångerna man spelar spelet kan jag lova att man känner, ursäkta språket, en jäkligt härlig känsla att se dessa kolosser slåss mot varandra. Det är sådant som får en att längta efter FM4, att få se de drämma ihop i härlig PS2 grafik. Men nu ska vi koncentrera oss på nuet och inte hålla på och fantisera oss iväg.

Som ni bör se på bilden ovan så är en wanzer en minst sagt stor robot, som på vissa sätt påminner om en människa, med ett huvud, ben, armar o.s.v. Jag vet inte vad ni tycker, men jag älskar den designen.

En fin närbild på en Wanzer som precis ska till och få experienceSenare i spelet kommer det att finnas olika slags möjligheter att uppgradera sina wanzers. Både med nya vapen, kroppar, ben och andra kroppsdelar, men även förbättra redan existerande kroppsdelar, ge de både bättre HP och förbättra deras defensiva förmåga. Genom att byta kroppsdelar så förändras både utseende vikt, sättet man tar sig fram på och liknande. Du kommer även att kunna byta till alla olika möjliga slags färger på dina wanzers (på mina första tre körde jag t.ex. med rött gult och blått). Detta tycker jag är ett väldigt roligt och bra inslag i spelet, det saknas dock en sak med det, större frihet skulle jag vilja ha. Det är för tillfället väldigt bestämt hur du ska kunna förbättra din robots utseende, vilket jag anser är negativt. Med andra ord ännu en anledning att längta till FM4, att de kanske gett oss större frihet.

Alla dessa uppgraderingar kostar dock en hel del pengar, detta får du såklart för att sälja något du köpt, men det kanske inte riktigt räcker. Huvudinkomsten är vinstpengarna, beroende på hur bra du har gjort ifrån dig så får du olika bemärkningar, desto bättre du får, desto mer pengar. Jag vet inte exakt vad den lägsta rankingen är, jag har nämligen som lägst varit nere på brons, men det finns troligtvis lägre (då jag trots detta hade ganska hög procent), det högsta vet jag dock är platina. Men det är inte enbart rankingen som avgör, utan prispengarna varierar även från strid till strid. Detta är dock inte det enda sättet att få ihop pengar, under stridens hetta kan det ske att någon från motståndarna antingen ger upp eller skjuts ut ifrån sin wanzer. När han väl är utskjuten kan du döda människan (annars går han troligtvis in på en gång), vad som än händer av dessa två så kommer du att ha ytterligare en wanzer till ditt förfogande. Dessa kan du sedan sälja för över tusenlappen.

I striderna är det dock inte enbart wanzers som dyker upp, vi får både se helikoptrar, vanliga människor, stridsvagnar m.m. Dessa fordon är dock inget problem alls för en wanzer, det enda som är jobbigt är det att människorna är väldigt svåra att träffa. Jag skulle tro att Square slängde in dessa dels för att få mer variation, men även för att visa en wanzers överlägsenhet över en stridsvagn, så att vi har något att jämföra en wanzer med.

GRAFIK: 8
Robotar, robotar och ännu fler robotar, kan det bli bättre? Detta plus läcker spelgrafik med häftiga FMV:s, ett minus är dock att en del miljöer är ganska tråkiga och väldigt lika varandra.

MUSIK: 6
Neutral musik, man tänker inte så mycket på den.

KONTROLL: 8
Att kontrollera dessa bjässar är inget problem, det finns dock vissa små missar och en jobbig kamera

HÅLLBARHET: 6
Det jobbiga är att orka.

TOTALT: 7
Kortare utav allt hade varit perfekt.