image/svg+xml Ta mig upp

Jf: FFVIi: crisis core testat

Crisis Core: Final Fantasy VII

Crisis Core var spelbart på Jump Festa. Ifrit Battle och Wutai Invasion hette de två demonivåerna. Både visade upp spelets spelmekanik, varvades med lite story, och avslutades med en boss.

Strider i Crisis Core fungerar enligt 1up halvt i realtid. De är ganska lika de i FFXII i det att man bestämmer själv med vem och när man ska slåss, fienderna syns dock inte jämt utan tonas fram framför dig då det är dags. Väl i strid så väljer man bland menyerna, och får bara attackera då ens Time-mätare är uppladdad.

I strid kan man utföra kombos med sin Zack (den hittills enda spelbara karaktären). Man kan även attackera fiender i ryggen för extra skada. Fegt men effektivt. Man kan även ducka och parera attacker. Med L och R-knapparna bläddrar man mellan sina föremål och magier.

I strid finns ett antal små rutor. Om de är sorterade i en viss ordning så kan man utför specialattacker, hela allt sitt liv, göra kraftfulla magiattacker, etc.

Tyvärr ingen ny info om Cloud eller Aeris, eller övriga FF-karaktärer. Vi vet bara att i alla fall dessa två och Sephiroth kommer att vara med i spelet. Spelbara eller ej vet vi inte än.

Spelet i sig ska snart vara färdigt. Man finjusterar mest saker nu, och lägger till rösterna. En release under våren 2007 är planerad för Japan. Producenten Nomura är väldigt nöjd med storyn, som utspelas sju år innan FFVII, men är lite orolig att allt inte får plats på en enda UMD-skiva.

Scans

Miniatyr Miniatyr Miniatyr

Källor: www.1up.com, www.jeux-france.com