image/svg+xml Ta mig upp

Utvecklarna ser problem med PSP och DS

De flesta utvecklare var ganska berusade utav hur bra PSP var vid deras första intryck. DS hade kort och gått ingen chans emot de möjligheter som PSP kunde ge, men det vara bara det första intrycket. Detta intryck förändras ofta, så även utvecklares. Det tog inte lång tid efter intrycket på E3 som utvecklarna verkligen insåg att PSP hade fler nackdelar än fördelar, inte särskilt lovande för en konsol.

Det första som skrämmer utvecklarna med PSP är just hur pass mycket den delar med PS2. Med sådana funktioner som påminner om PS2 lär den bli dyr, väldigt dyr. Dyra maskiner brukar vara ganska avskräckande för konsumenter, ju färre som har en konsol, desto färre kan köpa spel och ja ni förstår resten själva, det blir inte bra för företagen. DS däremot kommer med en bättre prislapp omkring 199 dollar och PSP lär i så fall kosta minst 250 dollar, det är en del i skillnad.

En nackdel för utvecklare med PSP är också just det faktum att de ännu inte fått veta särskilt mycket om PSP från Sony. Det ryktas också om att specifikationerna som visades på E3 endast är en optimistisk version av hur konsolen skulle kunna bli. Om ryktet i sig stämmer kan vi alltså räkna med att få se en del försämringar innan konsolen släpps.

Många talar gott om PSP stora skärm och hur bra den är och så vidare. Det sägs dock att bara en sådan skärm kan kosta uppåt 5000 kronor att tillverka, vilket skulle innebära att själva konsolen skulle komma upp i en 6000-7000 kronor, att bara tillverka. Skärmen lär alltså försämras den med, och med den även den otroligt fina upplösningen och liknande.

I och med en sämre LCD skärm skulle det egentligen inte enbart vara nackdelar, batteri tiden skulle komma att ökas. Det officiella har varit 4.5 timmar och kan sjunka till så lågt som 2.5. Detta har, förståligt nog ansetts väldigt kort, både inom spel och filmbranschen. Utvecklarna har också fått ett orosmoln över huvudet just angående batteri tiden, då de inte vet exakt vet de inte hur lång respektive kort en bana får bli eller hur långt det får vara emellan sparplatserna.

Utvecklingen till PSP är inte den heller särskilt billigt, det lär kosta omkring lika mycket som det kostar till PS2, med andra ord blir det någonstans runt tre miljoner dollar. Även detta ställer till det för PSP då lite mindre utvecklare kanske inte har råd att utveckla till maskinen. DS kostar det betydligt mycket mindre att utveckla till, då den rent teknologiskt sätt påminner om N64. Dessutom tycks utvecklarna tycka att bakåtkompatibiliteten till alla GB maskiner är en väldig fördel.

Det finns dock inte enbart fördelar med DS heller enligt utvecklarna. Men det kanske inte är lika mycket problem snarare frågetecken. De största problemen de har är, vad kan man använda de två skärmarna och tryckkänsliga skärmen till för att göra roligare spel? Och exakt hur tryckkänslig är skärmen?

Detta är frågor som Nintendo och Sony måste svara på. Om spelutvecklarna ska utveckla de revolutionerande spelen som Nintendo jämnt drömmer och talar så stort om. Om spelutvecklarna ska kunna hjälpa Sony att ta över den bärbara konsolmarknaden från Nintendo. Vi hoppas att vi har en väldigt intressant Tokyo Game Show att se fram emot och att den ger oss svar på både våra och utvecklarnas frågor om maskinerna.

Källor: Super Play