image/svg+xml Ta mig upp

Final Fantasy XIII – pånyttfött eller graven?

Final Fantasy XIII

Final Fantasy XIII har spärrat upp ögonen för alla FF-fans, och kanske inte bara positivt? Åsikterna har flödat, ord har stått emot varandra, men ännu kanske det är tidigt för att riktigt kunna komma med ett gemensamt svar. Om det nu finns ett sådant?

Square-Enix verkar i vilket fall som helst inte vara något som helst positiva mot att ge oss lite lugnande nyheter. Den enda plats på våran runda jord där spelet för nuläget sprider ut sin grafiska charm är bakom bolagets egna privata monitor.

Spelet har många hemligheter bakom sig, och detta gör oss ännu mer oroliga för hur spelet verkligen kommer att vara. Men en sak är säker, grafiken får vilken spelgalen persons hjärta att smälta, det är nog en av de punkter som vi alla måste hålla med om.

Spelets hjältinna?, en kvinna med jordgubbs färgat hår, och en gigantisk pistol som spöar skiten ur vakter i en mekanisk framtid. Det är ungefär det vi har fått veta om detta vackra, men ifrågasatta spel. Om vi ska gå tillbaka till det vi har sett av spelet, och inte glömma bort det så kanske det är bra att ta en liten tillbakablick.

Ett höghastighets tåg rusar framåt i en tunnel mellan två stora berg, fulltankat med soldater. Men en vägspärr har sats upp, och tåget flyger ur kurs. Voltandes ner från ingenstans dyker en vacker kvinna upp. Bepansrad med en energisköld flyger hon framåt längs korridorerna och leker briljant med sina skarpa pistoler. Små delar av striderna speglas upp och bara några sekunder senare befinner vi oss i en utomjordisk liknande skog, som senare tar oss vidare till en kamp mellan en gigantisk robot och den mystiska kvinnan.

Men det är fortfarande omöjligt att verkligen förstå hur man spelar Final Fantasy XIII, det är helt annorlunda mot något annat RPG som vi tidigare har skådat. Kvinnan kastar plötsligt en “stun grenade” in i en grupp av soldater, vilket verkar frysa dem i tiden som tillåter henne (du?) att orsaka en massiv skada på fienderna innan de får chansen att reagera. Själva möjligheten att kunna stanna tiden verkar vara en stor faktor i spelet.

stridssekvenserna vi har fått se består av stillastående soldater som får storstryk av denna mystiska kvinna i ett fantastiskt skådespel som vi tidigare aldrig har skådat i och med egen spelbehörighet. På något ställe får man också se henne göra element attacker som vi så väl känner igen som man kan “chaina” för att kunna attackera många fiender på samma gång.

Men spelet i sin helhet ser helt förbluffande ut, första gången jag fick lägga ögonen på det så tappade jag hakan av dess extrema känsla och underbara sekvenser. Men kvinnans ansiktsuttryck och spirituella look känns lite blek, och kanske ägnade sig utvecklarna sig åt att få henne att se så tuff ut att det slutade med en ovis känsla av tomhet.

grafiken är som balsam för såren.Bahamut? ^^Battlesystmet är läckert!

Men hur tror vi egentligen att spelet kommer att vara?, är det bara ett actionbaserat äventyr som drar ner hela Final Fantasy serien i graven, eller är det något nytt, fräscht och något som våran underbara serie behöver? Det är nog de två frågorna som står fast för detta spelet för tillfället, och det enda vi ännu kan yttra oss om.

Något som är helt kristallklart är ändå spelets otroliga grafik, dess helt otroliga och nyskapande stridsscener. Dessutom ligger det ändå en liten magisk känsla där bak någonstans, just den känslan av att inte riktigt veta, utan att fundera och spekulera.

Men en viktig del som jag vill frambringa är just den att vi inte får glömma bort detta spel, även ifall det inte ger oss särskilt mycket ännu, håll det ändå nära er och prata om det, och dela med er av det.
Det är spännande tider framöver, och vi väntar med spänning om huruvida Final Fantasy XIII kommer sätta sig fast i våra hjärtan.


Final Fantasy XIII – Trailer.
[tryck på PLAY och justera ljudet].

Spelet släpps för övrigt i Japan den 15 September, 2007.

Källor: www.1up.com