The art of Final Fantasy IX -recension

THE ART OF FINAL FANTASY IX THE ART OF
FINAL FANTASY IX

Denna bok innehåller 160 sidor med skisser och teckningar som art directorn Hideo Minaba och illustratören Yoshitaka Amano gjort. för att göra det så snyggt som möjligt. I denna artikel ska jag berätta om och recensera denna bok som höjde Squaresoft kassan ytterligare.

Boken är indelad i olika delar. Dessa delar är Characters [karaktärer], Non-playing characters [ej spelbara karaktärer], World [Gaia], Air Ships [Prima Vista bland annat], Monsters [allt från Griffin till Taharka], Equipment [vapen och andra saker i FF9], Cinemas [Full Motion Videos], Yoshitaka Amano Art Gallery [skisser av Amano]. I denna artikel/recension kommer jag att dela in alla dessa delar för sig och skriva lite om det som finns under dess område. [Alla områden är färgade]

Karaktärer från spelet

Characters
Detta är alltså karaktärs-sidan i denna bok. I denna del finner du lite fakta om karaktärerna och dess originalteckning. Alla karaktärer har dessutom en bild från en FMV från spelet. De teckningar som är roligast att se på dessa sidor är de senare skisserna, som ser mer ut som karaktärernas vanliga utseende. Läs hela denna del! Du kanske kan lära dig något?!

Non-playing characters

På denna del av denna underbara bok om mitt favoritspel kan man beskåda massor av teckningar av folk som man inte kan spela. Exempel på detta är Zorn & Thorn, Black Mages, invånarna i Conde Petie, Moogles, Chocobos och grodor. Denna del innehåller visserligen spelbara karaktärer också såsom Tantalus och Beatrix. Detta är en mycket intressant del. På sidan 46 kan du hitta symbolen gör Gil. [G med ett sträck lodrätt över sig]

World
Denna del av boken är en av mina favoriter. Här kan man finna massor av teckningar som senare skulle bli så kallade bildskärmar. Se hur Alexandria såg ut innan man programmerade in det i spelet, se Tots arbetsrum i Treno innan det kom till dagen med ett annorlunda utseende, hur var det tänkt att Ispen’s Castle skulle se ut tror du.? Kolla upp det i denna bok.

Air Ships
Prima Vista var en skönhet som skiss och ännu vackrare som animerad skapelse i världens underbaraste spel. Läs om dess motor och vikt och allt annat sånt om du gillar fakta från Final Fantasy [den som vi kallar onödig]. Se även hur Brahnes Red Rose såg ut samt Blue Narciss. Självklart är Hilda Garde I, II och III med i denna del. Som extra del kan du även se originalskisserna av Brahne Fleet [drottningens flotta vid anfallet mot Iifa Tree].

Monsters
Se skisserna av: Ladybug, Clipper, Gimme Cat [vad vill han igentligen??], Grenade, Ring Leader, Bomb, Hilgigars. på dess första sida! Andra monster är Taharka, Ifrit och Odin. De sistnämnda är ju inte monster, de är ju Eidolons, varför är de med? Jo, Eidolons är hjälpande monster. vänliga men ändå monster…

Equipment
På dessa sidor kan man se bilder under områdena Swords [Steiner], Short Swords [Zidane], Claws [Amarant], Spears [Freya], Staves [VIVI], Rods [Dagger], Forks [Quina], Rackets [Dagger och Eiko], Flutes [Eiko], Other Weapons [Cinnas hammare och pendlarna i Fossil Roo] och Items [Gaia och Terra kistor, vågen och vikterna i Desert Palace och Gizamaluke Bells]. Kort och gott kan man säga att det är massor spännande att se och läsa om i denna del av boken.

Cinemas
Bilder från Full Motion Videos [FMV]. Se bland annat introbilder, Alexandrias kamp mot Bahamut, Odins häst Sleipner och Kujas promenad i det regniga Burmecia. Detta är en mycket fin del av denna bok och med mycket snygg utskrift 😉

Yoshitaka Amano Art Gallery
Då var vi äntligen [eller?] framme vid slutet av denna bok. Här kan man beskåda originalskissen av den onda Kuja, luftskeppen och Tantalus – gänget. Det finns inte så mycket att säga om denna del förutom att det är kul att ha dessa teckningar i sin privata samling av grejer av Final Fantasy. [Min samling består nämligen av The Final Fantasy IX Universe Guide, den officiella ff9 guiden, leksaker av Zidane och VIVI, filmen The Spirits Within inklusive en plansch från den och lite andra grejer.]

Ska bara avsluta med ett par ord.

Det har varit kul att skriva denna artikel så långt efter att jag köpt det. Jag köpte den [boken] nämligen år 2000, alltså för två år sedan. Men med hjälp av min skicklighet [*skryter*] kunde jag snabbt skriva denna artikel/recension.

Bilder: Spelbutiken.se

Källor: “The Art of Final Fantasy IX”