Releasen av Final Fantasy VII – Advent Children, mottogs med blandade känslor för oss alla, men en sak som vi hade i gemensam åtanke var hur storslagna striderna verkligen var. Till exempel Tifas strid i den välkända kyrkan tillsammans med en nymixad version av battle musiken ifrån spelet. Man kan inte säga mer än att det var storslaget, men mitt i allt vimmel så var det väl ändå något som fattades? Jo då, det har Square-Enix svar på: En handkontroll.
Medan Square-Enix knåpar på det nya Final Fantasy 13 till PS3 som släpps framöver, så har de en fantasi som de hoppas kunna göra verklig. Något som kan förknippas med den ultimata spelupplevelsen.
Motomu Toriyama uttrycker det hela med att han inte vill att spelaren ska finnas i spelets linjära mönster, utan att spelet istället ska ligga i spelarens kontroll.
Med Final Fantasy 13 hoppas Motumo och hans medarbetare att få samma frihet som finns i Advent Childrens ståtliga strider rakt in i spelarens egna händer.
Final Fantasy VII – Advent Children är en filmproduktion och tog oss ut på strider som aldrig tidigare har varit möjliga i ett FF-spel. Nu vill Motumo realisera och dra så många paralleller som möjligt mellan filmens strider och Final Fantasy 13s strider.
Med Playstations nya krafpaket är det förmodligen inte omöjligt att få fram det som Motomu utlovar, men Advent Children liknande strider i ett spel låter nästan för otroligt för att vara sant.
En spännande väntan ligger framför oss, och med detta som bakgrund verkar Final Fantasy 13 kunna ta oss med till något vi aldrig tidigare skådat i spelhistorien.
Men som väntat kommer det dröja ett tag innan vi äntligen få ta del av denna ultimata spelupplevelse.
Toriyama avslöjar att han och hans medarbetare arbetar på att göra en spelbar uppbyggelse av spelet i samtid som E3 tar stapeln nästa år.
Källor: ps3.ign.com